Zoeken
Sluit dit zoekvak.
Zoeken
Sluit dit zoekvak.

KLM en de TU Delft hebben samen een project opgestart waarbij de universiteit een milieuvriendelijk vliegtuig gaat ontwerpen. Het gaat hier om een V-vormig vliegtuig, waarbij de laadruimte, motoren en de passagierscabine deel uitmaken van de vleugel. De capaciteit van het vliegtuig is net zo groot als van een Airbus A380 of een Boeing 747. Echter, door het ontwerp heeft het vliegtuig een betere aerodynamische vorm. Hierdoor verbruikt de ‘Flying-V’ tot wel 20% minder brandstof dan de A380 of de Boeing 747. KLM en de TU Delft hopen met de Flying-V een grote stap in de goede richting van het uiteindelijke doel te zetten: emissieloos vliegen.

Waar komt het idee van de Flying-V vandaan?

Het originele idee van de Flying-V is niet van de TU Delft. Het ontwerp is bedacht door Justus Benad van de TU Berlijn. Voor zijn afstudeeropdracht ontwierp hij de Flying-V bij Airbus Hamburg. Zijn project is opgepakt door meerdere universiteiten, waaronder TU Braunschweig en TU Berlin. De TU Delft neemt bij het project het voortouw in het verder ontwikkelen van de Flying-V in samenwerking met KLM.

Wanneer kunnen we deze vliegtuigen verwachten?

Het ontwerpen van een veilig milieuvriendelijk vliegtuig is heel tijdsintensief. Normaal gesproken duurt het 10 tot 15 jaar totdat een vliegtuig klaar is om gebruikt te worden. De TU Delft meldt dat het prototype van het V-vormige vliegtuig al in oktober 2019 klaar zal zijn. Desondanks zal het ook in dit geval nog zeker 10 jaar duren voordat het vliegtuig daadwerkelijk klaar zal zijn voor de commerciële luchtvaart. 

Hoe draagt de Flying-V bij aan het uiteindelijke doel van emissieloos vliegen?

De Flying-V verbruikt 20% minder brandstof dan een Airbus 380 of een Boeing 747, maar vliegt nog wel steeds op kerosine. Ondanks dat het vliegtuig een stuk zuiniger vliegt, is het dus nog steeds aardig vervuilend voor het milieu. Professor Werij van de TU Delft meldt hierover: ‘’Ons uiteindelijke doel is: emissieloos vliegen. Deze samenwerking met KLM biedt hier een uitstekende kans om daadwerkelijk een verandering teweeg te brengen. Ondanks dat de Flying-V nog vliegt op kerosine, kan het vliegtuig relatief eenvoudig worden aangepast om geschikt te zijn voor bijvoorbeeld elektrisch-gesteunde straalmotoren.’’ 

Het is een veelbelovend project waar hard aan gewerkt wordt. Als alles meezit is het wellicht mogelijk dat we over 10 jaar met de Flying-V op reis gaan. Dit is ook hard nodig, want de luchtvaartindustrie is een van de meest vervuilende ter wereld. ‘’Als het zo doorgaat, helpt alleen de luchtvaart in de tweede helft van deze eeuw het hele klimaatakkoord om zeep’’, zegt hoogleraar Paul Peters tegen RTLZ nieuws. Laten we hopen dat het daar niet op uit hoeft te draaien. 

Wil je meer artikelen lezen over duurzaamheid? Lees dan hier verder.