Jouw duurzame nieuws op EcoToday

Onderdeel van Ecoteers

KFC gaat bijzondere samenwerking aan met Beyond Meat

De populaire Amerikaanse fastfoodketen, KFC, die vooral gefrituurde kip verkoopt, gaat een bijzondere samenwerking aan. Vanaf begin januari hebben alle KFC restaurants in Amerika voor een beperkte tijd de plantaardige kip van Beyond Meat op hun menus zetten. 

Nieuwjaarsvoornemens


Het restaurant nam deze beslissing omdat zij ervan uitgaan dat klanten  gezondere keuzes maken om typische nieuwjaarsvoornemens te vervullen. “Dit gaat echt over waar de klant naartoe wil; ze willen meer plantaardige eiwitten eten,” zei Kevin Hochman, president van KFC in de V.S. “Het is januari, dus het is een tijd van nieuwjaarsvoornemens en iets anders willen doen in je dieet.” Of de trend zou overwaaien naar Europa is nog niet bekend. Evenals hoe lang de vegetarische kip in het assortiment blijft. 

Beyond Meat


Beyond Meat leek de keten een verstandige keuze, om aan de wensen van de klant te voldoen. Het Amerikaanse bedrijf staat vooral bekend om de Beyond Burger. De Beyond Burger zou een vegan burger zijn die niet van echt te onderscheiden is. Beyond Meat zegt zelf jaren te hebben gewerkt aan een vleesvervanger die de smaak en textuur van kip nabootst. Maar dan in de stijl zoals klanten van KFC gewend zijn: verwerkt in een ‘nugget’ en uiteraard gefrituurd.

Steeds meer vega-fastfood

Het is niet de eerste samenwerking tussen Beyond Meat en een fastfoodketen. In Nederland werd vorig jaar de McPlant gelanceerd. Een soortgelijke samenwerking tussen McDonalds en Beyond Meat. Echter was hier nog veel kritiek over, de McPlant leek bereid te worden op dezelfde grill als de rundvlees burgers en was daarom niet geschikt voor vegetariërs of vegans. Burger King ging niet veel eerder een samenwerking aan met het Nederlandse bedrijf ‘de Vegetarische Slager’. Zij introduceerde onder andere een Veggie Whopper, Veggie Long Chicken en Veggie Nuggets. 

Wil je meer lezen over duurzaamheid in de voedselindustrie? Lees dan hier verder.