Search
Close this search box.
Search
Close this search box.

Het is geen geheim meer dat de benzine- en dieselprijzen het afgelopen jaar ontzettend hard zijn gestegen. Maar ook de prijzen voor elektrisch laden lijken ineens duurder te worden. In circa negen maanden tijd is het laadtarief van Tesla Superchargers bijvoorbeeld verdubbeld. De gemiddelde prijs van openbare laadpalen ligt nu rond de €0,65 per KwH, aldus de ANWB. Is elektrisch rijden straks even duur als op benzine of diesel?

Benzine en dieselprijzen in Europa

Automobilisten weten er alles van: de benzine- en dieselprijzen zijn in 2022 flink toegenomen. In juni bereikte de benzineprijzen een piek van zo’n 2,50 euro per liter. Voor een liter benzine betaalde je in 2020 nog gemiddeld 1,57 euro. Een flinke toename dus ten opzichte van 2 jaar eerder. Voor een groot deel zijn de prijsstijgingen het gevolg van de oorlog tussen Rusland en Oekraïne. Maar ook de recessie en de dalende vraag naar olie speelt een rol. 

Prijzen van elektrisch laden

Aanvankelijk prezen de eigenaren van elektrische auto zich gelukkig, omdat zij niks van doen hadden met de hoge benzine kosten. Maar nu lijkt het erop dat ook de prijzen van elektrisch laden zijn gaan stijgen in het afgelopen jaar. Laten we Tesla nemen als voorbeeld. Tot en met 2017 was het laden bij Tesla’s Superchargers (als Tesla eigenaar) gratis. Een aantal jaar later in 2021, betaalde je als Tesla-rijder in Nederland €0,28 per kWh. In augustus van dit jaar steeg dat naar gemiddeld €0,57. Niet-Tesla-rijders (zonder abonnement) betalen nu €0,66 tot €0,70 per kWh. Zij mogen sinds 2022 gebruik maken van Tesla’s snellaadnetwerk.

Bron: Laadpastop10.

Bij andere openbare snellaad-plekken liggen de prijzen nog hoger: zo ongeveer €0,85 per kWh. ANWB rekende uit: om 20,7 kWh te laden ben je dan € 17,60 kwijt. Dat kost je ongeveer € 0,18 per kilometer. Ter vergelijking, een middenklasse benzineauto verbruikt gemiddeld 6,7 liter per 100 kilometer, dus €0,14 per kilometer bij een benzineprijs van €2,12 per liter.

Is elektrisch rijden dan echt duurder dan benzine?

Hoewel het verleidelijk kan zijn om een snellader te gebruiken, is het verreweg de duurste optie. In praktijk zul je als eigenaar van een elektrische auto dan ook niet vaak kiezen voor een snellader. Een goedkopere optie is thuisladen. Je betaalt dan de kilowattuurprijs van je energieleverancier. Omdat ook de energietarieven vandaag de dag erg kunnen variëren, is het raadzaam voordat je gaat thuisladen eerst na te gaan welk elektriciteitstarief je hebt. Zodat je de kosten daarvan zelf kan berekenen. 


Je kan ook gebruik maken van openbare laadplekken zonder snelladers. Ook deze prijzen liggen een stuk lager. Een andere optie om je kosten zo laag mogelijk te houden is door een abonnement af te sluiten. Bijvoorbeeld de ANWB-laadpas, daarmee betaal je overal een vast tarief van €0,39 per kWh. Voor een Tesla Supercharger abonnement betaal je per maand €12,99 en daarmee mag je onbeperkt laden bij Tesla.

Wil je meer lezen over elektrisch rijden? Lees dan Nieuwe elektrische auto Lucid concurrent voor Tesla?