Zoeken
Sluit dit zoekvak.
Zoeken
Sluit dit zoekvak.

De welbekende hotdog van IKEA heeft een plantaardig alternatief gekregen. Begin juli introduceerde IKEA namelijk de plantdog. Deze plantaardige variant is ontwikkeld om klanten te stimuleren te kiezen voor een duurzaam alternatief. Met een prijs die lager ligt dan de kipvariant, hoopt het Zweedse woonwarenhuis meer mensen aan te moedigen om plantaardig te eten. De plantdog is vanaf 10 juli verkrijgbaar in alle IKEA bistro’s.

De plantdog

De plantdog heeft dezelfde smaak, textuur en rokerige bite als de vleesvariant van de hotdog. Alleen is deze zonder dierlijke ingrediënten gemaakt. Het hoofdbestanddeel van de plantaardige hotdog is rijsteiwit, dit wordt aangevuld met onder andere wortel, ui en zoete aardappel om de unieke smaak van de hotdog te recreëren. Er zijn verder geen toegevoegde suikers in verwerkt, wat de plantdog een gezond alternatief maakt.

Marcel van Geijn, Food Manager bij IKEA Nederland, ligt toe dat het bedrijf als grote retailer de verantwoordelijkheid voelt om duurzame consumptie te bevorderen. Dit betekent dat ze hun plantaardige alternatieven aantrekkelijk willen maken, niet alleen qua smaak maar ook qua prijs. De plantaardige opties zijn daarom dan ook altijd voordeliger dan de vleesvarianten. Met een prijs van slechts €0,89 is de plantdog een zeer betaalbaar alternatief voor de gewone hotdog. De veggiedog, een vegetarische optie die al enkele tijd op het menu stond, is nog voordeliger met €0,49 per stuk. De oorspronkelijke vlees hotdog kost €0,99.

Steeds meer plantaardig

IKEA belicht in een persbericht dat plantaardige eiwitten zijn een belangrijk onderdeel van het streven naar duurzame consumptie. Daarom breidt IKEA breidt continu het aanbod van plantaardige opties uit. Momenteel bestaat de helft van de warme gerechten in de IKEA restaurants uit vegetarische opties. Klanten hadden al de keuze uit de veggiedog, plantaardig softijs en plantaardige en vegetarische Zweedse balletjes. Bovendien worden deze groene keuzes steeds populairder, zegt het meubelwarenhuis. Uit hun eigen cijfers blijkt dat momenteel 28 procent van de klanten in het IKEA restaurant kiest voor de vegetarische of plantaardige Zweedse balletjes in plaats van de vleesvariant. In de bistro’s is dit percentage nu 18 procent voor de veggiedog in plaats van de kipvariant.

Met deze nieuwe introductie hoopt IKEA nog meer mensen te inspireren om bewuste en duurzame voedselkeuzes te maken. De plantdog belooft niet alleen een smaakvolle ervaring te zijn, maar ook een positieve stap richting een milieuvriendelijkere toekomst. Vanaf 10 juli kunnen klanten genieten van dit heerlijke, plantaardige alternatief in alle IKEA bistro’s.

Foto: IKEA

Wil je meer duurzaam nieuws lezen? Lees dan Groener gedrag door energie apps