Search
Close this search box.
Search
Close this search box.

Nederlandse huishoudens verspilden in 2019 gemiddeld 34,3 kg eten per persoon per jaar aan vast voedsel, zo blijkt uit cijfers van het voedingscentrum. Ook supermarkten maken zich wel eens schuldig aan voedselverspilling. Zo’n 1.6% van al het voedsel in de supermarkt, komt niet bij de consument terecht. Dat lijkt nihil, maar als je dat uitdrukt in kilo’s komt dat neer op miljoenen kilo’s aan verspild voedsel per jaar. Hoe kunnen supermarkten minder voedsel verspillen?

Voedselverspilling supermarkten Nederland

In de Nederlandse klimaatplannen staat dat het aantal kilo’s verspild voedsel gehalveerd moet worden in uiterlijk 2030. Dat betekent dat Nederland jaarlijks 1 miljard kg minder voedsel moet verspillen. Het gaat hierbij om de hele keten: dus zowel consumenten, supermarkten, horeca en catering, boeren, tuinders en fabrikanten. In 2018 kwamen de grote supermarkt spelers in Nederland (Albert Heijn, Jumbo, Lidl, PLUS en Aldi) voor het eerst met cijfers. Schrikbarende cijfers: er wordt enorm veel voedsel uit supermarkten weggegooid. In totaal 1.6 procent van al het voedsel uit de schappen.

Brood en banket dragen met ruim 35 procent het meeste bij aan het totale aantal verspilde voedingsmiddelen. Ook aardappels, groente en fruit en andere verse producten nemen een deel voor de rekening. Zonde, en niet alleen van het eindproduct. Maar ook van de gebruikte grondstoffen, land, water, arbeid en energie voor de productie en uiteraard de uitstoot van broeikasgassen.

Alternatieven en maatregelen tegen voedselverspilling

Om die reden, komen steeds meer winkels met meer initiatieven om het anders te doen. Denk bijvoorbeeld aan de supermarkten die samenwerken met Too Good To Go, of een soortgelijk concept lanceren zoals Overblijvers. Ook worden producten die de houdbaarheidsdatum naderen steeds vaker afgeprijsd. Groente en fruit dat er niet meer ‘mooi’ uitziet, wordt voor een spotprijsje verkocht.

In oktober dit jaar, lanceerde de Albert Heijn bijvoorbeeld het concept dynamisch afprijzen. In alle winkels van Albert Heijn kunnen klanten sinds kort producten kopen met kortingen van 25, 45 en tot 70 procent korting. Producten die tegen de houdbaarheid aanlopen worden via dit elektronische systeem met korting aangeboden. De precieze korting wordt automatisch op het elektronische prijskaartje getoond, aldus Albert Hein.

Verantwoordelijkheid nemen

“De acties om de verspilling in de supermarkten te verminderen zijn prachtig, nu moeten ze hun verantwoordelijkheid breder gaan nemen.” zegt Toine Timmermans, voedselverspillingsexpert bij Wageningen University & Research (WUR) tegenover Trouw in een eerder artikel. Hij kijkt ook naar andere alternatieven om voedselverspilling tegen te gaan. Zo stelt hij bijvoorbeeld dat er elke dag zo’n 300.000 broden retour worden gestuurd van de supermarkten naar de bakkerijen. Die broden worden verwerkt tot veevoer. Op zich een goed initiatief, maar juist nu de graanprijzen stijgen en tekorten dreigen, klinkt het niet logisch volgens Timmermans. “Waarom vriezen supermarkten hun brood niet in, zoals de consument thuis doet?”

Uiteindelijk is voedselverspilling een probleem van ons allemaal. Een groot deel van de oplossing ligt dan ook bij minder produceren, constateert Timmermans.

Wil je meer duurzaam nieuws lezen? Lees dan Supermarkten stoppen met invliegen groente en fruit