Zoeken
Sluit dit zoekvak.
Zoeken
Sluit dit zoekvak.

Door een initiatief van twee adverteerders verschijnen er in Britse supermarkten duizenden stickers op producten verpakt in plastic: “Plastic expiry date 27/01/2499”. Het doel is om aan de consument duidelijk te maken dat plastic lastig afbreekbaar is. Iedereen wordt gemotiveerd om de stickers zelf uit te printen en op verpakkingen te plakken.

Bewustheid creëren over het gebruik van plastic

De twee creatievelingen Gagandeep Jhuti en Joe Foale-Groves zijn het brein achter de actie. Ze proberen door middel van de stickers meer bewustheid te creëren over het gebruik van plastic. Waar je normaal een houdbaarheidsdatum voor je product vindt, daar vind je nu ook een datum voor de verpakking van je product. Op de stickers staan houdbaarheidsdatums die in het jaar 2499 liggen. Wat aangeeft dat het minimaal bijna 480 jaar duurt voordat een plastic voedselverpakking afgebroken is. In de realiteit duurt het vaak zelfs tussen de 500 en 1000 jaar, en zelfs dan wordt plastic afgebroken tot microplastics, wat bijvoorbeeld in onze zeeën terecht kan komen. Het team achter de actie hoopt mensen aan het denken te zetten over of ze een product echt nodig hebben.

De stickers

Ondertussen zijn er al duizenden stickers verspreid en op producten geplakt binnen het Verenigd Koninkrijk. De stickers worden verspreid door de twee creatieve adverteerders, maar zijn ook online beschikbaar voor het publiek. Op die manier kan iedereen de stickers zelf downloaden, uitprinten en opplakken in supermarkten. De supermarkten zelf doen niet mee aan de actie. De bedrijven waarvan de producten zijn hebben ook geen toestemming gegeven. Om die reden zouden de stickers zouden wel gemakkelijk verwijderbaar zijn, en geen sporen op de producten achterlaten.

Een alternatief voor plastic

Het idee van de actie is dat we gaan nadenken over alternatieven voor de plastic verpakkingen. Grote Britse supermarkten hadden beloofd minder plastic te gebruiken, maar de hoeveelheden blijven juist stijgen. Vooral verpakkingen van relatief populaire producten zoals kant-en-klare maaltijden, smoothies, snacks en frisdrank zouden volgens de actievoerders makkelijk in glas of blik verpakt kunnen worden. Glas en blik zijn twee voorbeelden van verpakkingsmaterialen die beter recyclebaar zijn. De actie stelt op een creatieve manier een groot probleem aan de kaak, waardoor hopelijk zowel consumenten als producenten iets langer zullen stilstaan bij hun keuzes.