Jouw duurzame nieuws op EcoToday

Arla, het Zweeds-Deense zuivelmerk, vooral bekend van de verschillende soorten yoghurt, stopt met het planten van bomen. Het bedrijf beweerde namelijk klimaatneutraal te zijn omdat zij probeerde hun uitstoot te compenseren met het planten van nieuwe bomen in Afrika. Maar daar was de Zweedse consumenten bond het niet mee eens. Waarom vallen de praktijken van Arla onder ‘Greenwashing’?

Scam van het jaar

Arla ontving in 2021 de stempel ‘scam van het jaar’ van de Zweedse consumentenbond. Dit had te maken met de beweringen van het merk dat ze ‘netto nul klimaatvoetafdruk’ hebben. Echter blijkt dit in de praktijk niet waar te zijn. “De consumenten bond concludeerde dat die link niet te leggen is als je in Afrika bomen produceert, terwijl je productie van melk in Zweden en Denemarken is’, zegt Scandinavië-correspondent Koen Verhelst tegenover BNR. Het resulteerde in een heuse rechtszaak.

De rechtszaak van Arla Greenwashing

Kan je bomen planten op een ander continent om zelf je CO2-doelen te bereiken? Dat was de vraag van de rechtszaak tussen de consumenten ombudsman en zuivelproducent Arla. Het is iets wat veel bedrijven doen. Enerzijds is het goed dat er meer bomen geplant worden. Maar anderzijds kan de methode ook worden gezien als manier om te ‘greenwashen’. Volgens de Zweedse rechtbank was dit bij Arla zeker het geval. Daarom Arla stopt nu met het planten van bomen in Afrika.

Arla zei zelf zich van geen kwaad bewust te zijn. “We hebben alles volgens het boekje gedaan”, stelde een duurzaamheidsmanager van het bedrijf. Eerder dit jaar stopte het bedrijf al met de duurzaamheidsclaims op verpakkingen. Ook in Nederland positioneerde Arla zichzelf als dé klimaatneutrale producent van yoghurt en melk.

Wat is Greenwashing

Greenwashing is een term die wordt gebruikt voor bedrijven die zich duurzamer voordoen dat dat ze zijn. Daarmee proberen ze hun imago te verbeteren. Denk bijvoorbeeld aan Arla: zuivelproductie is een nogal klimaatintensieve praktijk. Niet alleen door de veehouderij, maar ook door de processen die in de fabrieken plaatsvinden en de verpakkingen die worden gebruikt. Het is bijna onmogelijk om dit klimaatneutraal en zonder uitstoot te doen. Het bedrijf benadrukt daarom een klein, duurzaam deel van wat het doet, terwijl de kern van het bedrijf helemaal niet duurzaam is.

Wil je meer lezen over klimaat in het bedrijfsleven? Lees dan Nespresso stapt over op biologisch afbreekbare cups