De mode-industrie staat voor grote uitdagingen op gebied van duurzaamheid. In de huidige fashion industrie zijn bedrijfsmodellen afhankelijk van constante trends die zich snel bewegen onder consumenten. Hierdoor wordt er ontzettend veel nieuwe kleding geproduceerd, maar ook veel weggegooid . Elk jaar worden er op deze manier zo’n 100 miljard kledingstukken geproduceerd. Zo’n 70 procent belandt op de afvalberg. Bovendien is de kleding industrie momenteel verantwoordelijk voor 10% van de wereldwijde koolstofuitstoot. Een veelbelovende digitale innovatie kan dit model echter verstoren en een verandering teweegbrengen die de benadering van duurzaamheid door de sector zal veranderen. Eén zo’n oplossing, door de New Yorkse start-up Eon, is al gelanceerd: het kledingpaspoort.
Het kledingpaspoort
Het kledingpaspoort dus. Hiermee krijgt elk nieuw kledingstuk een digitaal profiel met daarin data zoals waar het product van gemaakt is, wanneer het gemaakt is, de naam en het merk, de kleur, de plaats van productie en de prijs. Elk kledingstuk heeft dan een ‘digitale tweeling’ in een database en wordt gedurende zijn hele leven gevolgd – waardoor reparatie, vernieuwing, wederverkoop, upcycle en donatie aan een goed doel een fluitje van een cent wordt. Dit wordt allemaal geregeld door New Yorkse start-up Eon. Op dit moment werken zij al samen met voorstaande bedrijven zoals H&M Group, Target, PVH Corp, Reflaunt, Save Your Wardrobe en Salvation Army Trading Company. Het kledingpaspoort staat bij hen bekend als een Circular ID. De circulaire ID wordt gecodeerd in een machinaal leesbaar formaat zoals een QR-code op het etiket.
Upcycling
Eon hoopt voornamelijk dat deze innovatie gaat bijdragen aan meer upcycling in de mode industrie. Upcyclers kunnen met het digitale paspoortplatform van Eon bijvoorbeeld een product sneller identificeren en prijsvoorstellen krijgen, evenals tips om het te verkopen. Het digitale dossier zal mode-aanwijzingen bevatten voor potentiële kopers, zoals suggesties over hoe het artikel te stylen en te combineren met andere kledingstukken. Dit voorkomt dat kleding op de afvalberg eindigt, wat een vooraanstaand probleem is binnen de fashion industrie.
Mode industrie niet duurzaam
Op dit moment is de mode-industrie namelijk verantwoordelijk voor zo’n 10 procent van de wereldwijde koolstofuitstoot. Volgens de Wereldbank wordt 87 procent van de stof in modekleding uiteindelijk verbrand of gestort – dit jaar is dat 54 miljoen ton. Daarmee zit sector in de top vijf van de meest vervuilende industrieën ter wereld, en op veel vlakken in de top drie. Naast de hoge CO2 uitstoot wordt er veel water gebruikt bij de productie en is de mode industrie verantwoordelijk voor 10 procent van alle insecticiden op de planeet, dankzij het gebruik van onafbreekbare chemicaliën die in ons water terecht komen. Deze situatie is niet houdbaar, en daarom moet de levenscyclus van kledingstukken worden verlengd, vindt Eon.
Wil je meer duurzaam nieuws lezen? Lees dan Planten groeien sneller in kas met zonnepanelen