Kringloopwinkels blijven groeien in populariteit. Veel winkels worden zelfs kieskeurig, omdat er zodanig veel spullen ingeleverd worden. Het aantal kringloopwinkels was in 2018 voor het derde jaar op rij toegenomen. En die groei lijkt zich voort te zetten.
De Branchevereniging Kringloopbedrijven Nederland (BKN) meldt dat het aantal kringloopwinkels in 2017 met 7% was toegenomen ten opzichte van het jaar ervoor. De omzet van de winkels steeg met 4% en de BKN meldde ook dat de kerstperioden ‘’ongekend druk’’ waren geweest. De kringloopbranche is de afgelopen jaren erg in trek. De populariteit is zelf zo groot, dat een personeelstekort op de loer ligt. Het BKN meldde dat er gemiddeld bij elke kringloopwinkel vijf vacatures open stonden voor betaalde en vrijwillige functies in 2018. Het jaar daarvoor waren dat er nog vier.
Wat is de BKN precies?
De BKN is een branchevereniging waarbij 206 kringloopbedrijven zijn aangesloten. Zij vertegenwoordigen de kringloopbedrijven in Nederland en streven daarnaast naar een professionalisering van de branche. Hierbij zijn de zorg voor het milieu en de werkgelegenheid aan de onderkant van de arbeidsmarkt de kernwaarden voor hun werkwijze. In het licht van het toenemende personeelstekort in de branche, doet de BKN daarom ook een oproep aan sociale instanties die werk zoeken voor kwetsbare groepen om vaker contact op te nemen met de kringloopwinkels. Kringloopwinkels zijn namelijk een goede plek voor kwetsbare groepen om te werken, zo meldt het BKN. In een interview met NU.nl meldt Leonie Reinders van het BKN: ‘’Als sector hebben we decennialang ervaring in omgang met allerlei beperkingen van mensen. Veel mensen die bij de kringloop terecht komen, bloeien helemaal op.’’
Naast de goede economische statistieken doen de kringloopwinkels het op ecologisch gebied ook zeker niet verkeerd. In 2017 berekende het BKN dat de aangesloten kringloopwinkels een slordige 105.000 ton aan CO2 hebben bespaard. Dat is omgerekend de CO2 opname capaciteit van 65.000 voetbalvelden aan bos.
Wat verklaart de groei van de kringloopwinkels?
Normaal zou je denken dat de kringloopwinkels voornamelijk in economische zwaardere tijden meer in trek zijn. Bij de oprichting van de eerste kringloopwinkels in de jaren tachtig, richtte deze branche zich ook voornamelijk op de man met de kleine beurs. Tegenwoordig trekt het ecologische aspect van de kringloopwinkels ook veel klanten aan. Door te winkelen bij de kringloopwinkels bespaar je een hoop CO2-uitstoot. Daarnaast is bijvoorbeeld vintage kleding helemaal hot. Niet de hippe shirtjes met mooie merken, maar de retrotruien van twintig jaar geleden zijn helemaal in. In grote opslagplaatsen en leegstaande kerken worden zelfs heuse ‘vintage sales’ georganiseerd. Hier kun je tegen een lage prijs heel veel tweedehands vintage kleren kopen.
De groei van kringloopwinkels lijkt op deze manier helemaal niet iets geks. De meest hippe kleren kopen tegen een lage prijs en ook nog eens ecologisch verantwoord, dat klinkt ook als het optimale businessplan voor deze tijd. De BKN verwacht dan ook dat het aantal kringloopwinkels, ondanks het personeelstekort, de komende jaren zal blijven stijgen.
Wil je meer lezen over “duurzaam shoppen”? Lees dan hier verder over de zogenoemde kledingbibliotheek.