Hoe denkt Nederland over boeren, voedselproductie en duurzaamheid? Dat was het uitgangspunt van en een groot onderzoek uitgevoerd door DirectResearch in opdracht van LTO. Vorige maand werden de resultaten naar voren gebracht in een nieuw rapport. En wat blijkt? Nederland wil best wel wat extra betalen voor duurzame voeding! Lees hier de bevindingen van het rapport.
Maatregelen voor een duurzaam leven
Opvallend is dat ruim driekwart van de Nederlanders van zichzelf vindt dat hij/zij een duurzaam leven leidt. Voorbeelden die vaak genoemd worden zijn bijvoorbeeld het scheiden van afval, korter douchen en het lager zetten van de verwarming. Nederlanders mochten ook stemmen over wat zij de beste maatregel vonden voor een duurzamer leven. Met stipt op één stond het maken van minder vliegreizen. Gevolgd door het eten van minder vlees. Zo’n 62 procent van de Nederlandse geeft aan minder te vliegen. Al 58 procent eet geen of minder vlees. Bovendien is nog eens 12 procent van plan om minder te vliegen en 14 procent is van plan minder vlees te gaan eten. Nog altijd vindt Nederland dat de grootste verantwoordelijkheid rondom het klimaat ligt bij de overheid. Waarna het bedrijfsleven wordt aangewezen. Pas daarna moet het de verantwoordelijkheid van de consument zijn.
Duurzamere voeding
Als we kijken naar de resultaten rondom voeding, zien we dat Nederlanders duurzaam eten in de afgelopen jaren belangrijker zijn gaan vinden. 29 procent van de Nederlanders is er zelfs ‘helemaal mee eens’ dat euroknallers zo snel mogelijk de schappen in de supermarkt verlaten. In totaal zegt 50 procent van Nederland dat zij bereid meer zijn te betalen voor duurzamere producten. Duurzame producten zijn in de ogen van Nederlanders dan vaak seizoensgebonden groente, scharrelproducten, biologische producten, vleesvervangers of producten van Nederlandse bodem.
Daarnaast laat 57 procent van de Nederlanders weten dat zij vinden dat de vleesconsumptie moet worden verminderd. Nog eens 47 procent vindt dat de vee-industrie moet minderen in het aantal dieren.
Een trend in de voedselindustrie
Het kiezen voor duurzamer eten lijkt al langere tijd een trend in Nederland. Volgens Rijksoverheid zagen we in 2019 een toename van 18 procent in de branche dier-, mens- en milieuvriendelijk geproduceerd voedsel. In totaal gaven consumenten toen 7,7 miljard euro uit aan duurzaam voedsel. Consumenten laten zich nu vooral leiden door duurzame keurmerken, zoals bijvoorbeeld On the Way to PlanetProof voor zuivelproducten en diens alternatieven.
Wil je meer tips voor duurzamere voeding? Lees dan hier verder.