Zoeken
Sluit dit zoekvak.
Zoeken
Sluit dit zoekvak.

Het openbaar vervoer nemen is natuurlijk al één van de betere vormen van vervoer ten bate van het milieu. In het hoge noorden doen ze hier nog een schepje bovenop. 

Q-buzz verzorgt al jaren het busvervoer in Groningen in Drenthe. Zij willen vanaf 15 december het goede voorbeeld geven door over te stappen op elektrische bussen of bussen die rijden op biodiesel. Dit zal een CO2-reductie van 90% moeten verwezenlijken. Het gaat in totaal om maar liefst 164 bussen. Volgend jaar zal de vloot van Q-buzz nog verder worden uitgebreid met acht bussen op waterstof.

Toegankelijker vervoer voor een verdere ontlasting van het milieu

Met deze nieuwe buslijn en de verbouwing van een groot aantal haltes in Groningen wil de gemeente samen met Q-buzz het openbaar vervoer aantrekkelijker maken. De frequentie waarop bussen rijden zal voor drukke lijnen worden verhoogd. Ook zullen er wifi en USB-poorten aanwezig zijn in deze bussen. Daarnaast zullen de haltes worden aangepast. Zo zal bij elke halte de bestemming van de bus worden omgeroepen en zullen er nieuwe schermen voor reisinformatie worden geplaatst. Door de toegankelijkheid van het openbaar vervoer in Groningen te verbeteren hoopt directeur van Q-buzz Gerrit Spijksma de drempel voor het gebruik van de bus te verlagen. Als meer reizigers voortaan de bus pakken zal dit de CO2-uitstoot in de regio nog verder kunnen verminderen.

De actieradius zal niet voor problemen zorgen

Doordat de actieradius van groot vervoer voor lange tijd een probleem was hebben veel organisaties de stap naar elektrisch nog niet durven maken. Aangezien de technologie van elektrische voertuigen de afgelopen jaren grote stappen heeft gezet is dit niet langer een probleem. De actieradius van de nieuwe elektrische bussen van Q-buzz is 150 kilometer. Elke nacht zullen deze bussen worden opgeladen. Dit is voor sommige lijnen niet voldoende, maar daarom komen er op 24 verschillende plekken oplaadpunten. Zo zullen de bussen altijd worden herladen zodra zij stil staan.

Ook het interieur van de bussen gaat op de schop

De bussen gaan er ook van binnen anders uitzien. Er zijn klapstoeltjes toegevoegd aan de bussen om het aantal zitplaatsen te vergroten. Daarnaast kan er voortaan contactloos worden betaald en zijn de bussen een stuk stiller dan de oude vloot van Q-buzz. De kleine bussen worden vanaf nu ook rolstoelvriendelijk. 

Op deze manier worden er grote stappen gezet voor het milieu, terwijl tegelijkertijd het reiscomfort wordt vergroot. De gemeente Groningen en Q-buzz geven hiermee het goede voorbeeld, waarop hopelijk vele gemeenten zullen volgen.