Zoeken
Sluit dit zoekvak.
Zoeken
Sluit dit zoekvak.

Glocalisatie, oftewel een betere balans tussen lokale en globale aspecten, kan het beste van twee werelden bieden. Door zich aan te sluiten bij de wereldwijde economie, wordt concurrentie en innovatie gestimuleerd en worden toegang tot andere markten verleend. Tegelijkertijd kunnen de voordelen van het produceren van goederen dichter bij huis zich verspreiden en kunnen er veerkrachtigere en duurzamere economieën ontstaan. Maar is het echt mogelijk om deze balans te bereiken?

Glocalisatie: wat is dat?

Glocalisatie is een concept dat steeds belangrijker wordt in de huidige geglobaliseerde wereld. Het zou vooral een oplossing kunnen bieden voor de huidige klimaatproblematiek. Het woord zegt het eigenlijk al een beetje: globalisatie is een combinatie van de woorden “globalisatie” en “lokaal” en verwijst naar het streven naar een betere balans tussen de voordelen van de mondiale economie en de voordelen van lokale productie en consumptie.

Glocalisatie probeert de voordelen van globalisatie te benutten, zoals innovatie en toegang tot andere markten. Terwijl tegelijkertijd de lokale economieën worden versterkt en de duurzaamheid wordt bevorderd. Duurzaamheid kan alleen worden bereikt door technologische innovaties, zoals geautomatiseerde productieprocessen en digitale platformen. Glocalisatie brengt deze oplossingen ook naar lokale markten.

De voordelen

Een belangrijk voordeel van glocalisatie is dat het kan leiden tot meer veerkrachtige economieën. Lokale productie maakt het makkelijker om snel te reageren op veranderingen in de vraag naar producten en diensten, terwijl het ook de lokale gemeenschap ondersteunt en werkgelegenheid creëert. Daarnaast stimuleert glocalisatie duurzame productie- en consumptiepatronen door lokale productie te bevorderen en de afhankelijkheid van lange afstand transport en verpakkingen te verminderen.

Een voorbeeld van glocalisatie is de Advanced Shoe Factory 4.0 van de Chamatex Group, hier heeft WeForum onlangs een uitgebreid artikel over geschreven. Chamatex Group produceert sneakers en maakt daarbij gebruik van een innovatief productieproces. Zo hebben zij de productie van de sportschoenen dichter naar huis gebracht in Frankrijk, in plaats van te produceren in landen zoals China. Met behulp van digitale technologieën en AI kan de fabriek verschillende schoenen voor verschillende merken produceren. Dit proces is duurzamer en flexibeler dan de traditionele productiemethoden, terwijl het ook de lokale economie ondersteunt en meer werkgelegenheid creëert. Een perfect voorbeeld van glocalisatie dus.

Zijn we klaar voor de glocalisatie economie?

Het transformeren naar een glocalisatie economie is en blijft een ambitieus doel. Maar het is zeker mogelijk om deze richting op te gaan volgens verschillende experts. Wel vergt het een aanzienlijke verandering in onze huidige manier van denken over economische groei en globalisatie. Zo vereist globalisatie bijvoorbeeld meer samenwerking tussen verschillende actoren, waaronder bedrijven, overheden, en consumenten, om een meer lokaal gerichte economie te bevorderen.

Er zijn echter al verschillende veelbelovende voorbeelden van bedrijven die deze richting op gaan. Het is belangrijk om te blijven innoveren en te experimenteren met nieuwe manieren van produceren en consumeren om deze transformatie naar een glocalisatie economie te kunnen bereiken.

Wil je meer duurzaam nieuws lezen? Lees dan Feit of fabel: ecotoerisme