De elektrische fiets, ook wel e-bike genoemd, heeft de afgelopen jaren aan enorme populariteit gewonnen in Nederland. In 2022, telde Nederland al bijna 5 miljoen elektrische fietsen. Maar, er is een terugkerende vraag: is een elektrische fiets eigenlijk wel duurzaam? Net als vele andere elektrische voertuigen maakt een elektrische fiets ook gebruik van de lithium-ionbatterij, waar afgelopen jaren veel kritiek op verscheen. Betekent dit dat de elektrische fiets niet duurzaam is? Of is de elektrische fiets nog steeds een uitstekend vervangend vervoermiddel? Laten we eens kijken naar de feiten en fabels rondom dit onderwerp.
De uitstoot van een elektrische fiets
Laten we beginnen met een belangrijk feit: de uitstoot van een elektrische fiets. Natuurlijk produceert een elektrische fiets geen emissies bij het rijden zoals motorvoertuigen. Maar toch is er een bekend hekelpunt, namelijk de batterij van de elektrische fiets. Net zoals veel andere elektrische voertuigen, wordt een elektrische fiets aangedreven voor de lithium-ionbatterij. Dit type batterijen krijgen veel kritiek vanwege hun milieu-impact tijdens de productie en de uitdagingen rondom recycling van deze batterijen, zo komt er bijvoorbeeld bij de productie veel uitstoot vrij. Toch is het belangrijk om te kijken naar de absolute cijfers, voordat we een onderdeel vellen.
Volgens een recent onderzoek stoot een elektrische fietsen gemiddeld zo’n 22 gram CO2 per kilometer uit. De uitstoot van een elektrische fiets is dus veel lager dan die van een auto of scooter. Een auto produceert al al snel 120 gram CO2 per kilometer. Voor een scooter ligt dit op zo’n 50 gram per kilometer. Dit betekent dat de elektrische fiets een aanzienlijk kleinere ecologische voetafdruk heeft dan motorvoertuigen.
Wat is het doel van de fiets?
Maar om echt te bepalen of de elektrische fiets duurzaam is, is het ook belangrijk om te kijken naar het doel van de elektrische fiets. Als we het hebben over korte afstanden, bijvoorbeeld een ritje naar de supermarkt of naar het werk, dan blijkt een gewone fiets vaak duurzamer te zijn. Het kost namelijk energie om de batterij van een elektrische fiets op te laden, en als je slechts een paar kilometer hoeft te fietsen, kan een gewone fiets een betere keuze zijn. Het vergt geen externe energiebron en heeft dus geen directe uitstoot.
Echter, wanneer we de elektrische fiets beschouwen als vervanger van een auto of scooter, dan wordt het een ander verhaal. Veel mensen gebruiken hun auto of scooter voor dagelijkse ritten naar het werk, naar school of voor boodschappen. Deze voertuigen stoten aanzienlijke hoeveelheden CO2 uit en dragen bij aan luchtvervuiling. In vergelijking daarmee is de elektrische fiets een veel duurzamere optie. Het gebruik van een e-bike vermindert niet alleen de CO2-uitstoot, maar ook de congestie op de weg en draagt bij aan een betere luchtkwaliteit.
Dus in conclusie: Vervangt de elektrische fiets vooral normale fietsen? Dan is dat geen goed nieuws voor duurzaamheid. Vervang je met de elektrische fiets de auto of scooter? Dan verminder je aanzienlijk veel CO2 uitstoot.
Wil je meer duurzaam nieuws lezen? Lees dan Wat is een B-corp?