Zoeken
Sluit dit zoekvak.
Zoeken
Sluit dit zoekvak.

Vorige maand maakte Ferrari’s CEO Benedetto Vigna samen met voorzitter John Elkann bekend dat elektrische en hybride modellen zeker 80 procent van Ferrari’s verkoop zal gaan uitmaken tegen 2030. Het bedrijf maakt er 4.4 miljard voor vrij om nog voor 2026 te verduurzamen. Tegen die tijd zal ook de eerste elektrische Ferrari op de markt moeten komen. “Elektrificatie zal ons in staat stellen om nog meer unieke auto’s te maken” aldus Elkan. Hoe ziet de duurzame strategie van Ferrari er uit?

4.4 miljard voor elektrische Ferrari

Het was een spannende dag op de Capital Markets Day, waar de langverwachte elektrificatie strategie van Ferrari voor het eerst gepresenteerd werd aan de investeerders.  Het bedrijf liet daar weten dat het plan is om komende jaren 4,4 miljard euro te investeren in de ontwikkeling van zowel volledig elektrische auto’s als plug-in hybrides. Verder bevestigde CEO Vigna dat de allereerste elektrische Ferrari in 2025 zal lanceren, zoals eerder al werd voorspeld. Ferrari verwacht dat volledig elektrische auto’s binnen dat jaar al 5 procent van de algehele verkoop zal gaan uitmaken. Dit gaat volgens het bedrijf oplopen tot 40 procent in 2030. Daarnaast zal het bedrijf dan nog 40 procent plug-in hybride auto’s moeten verkopen om haar klimaatdoelen te halen. De overige 20 procent van de verkoop bestaat dan uit de ICEv-modellen, ofwel een Internal Combustion Engine Vehicle.

Het business model 

Ferrari produceert altijd zelf de meeste onderdelen van haar auto’s. Waar andere automerken keren naar bestaande leveranciers van EV-batterijen, zal Ferrari dit zelf gaan oppakken. Het merk presenteert het als haar belangrijkste onderscheidend vermogen. De batterij cellen zullen in de “hoogste kwaliteit en met de “nieuwste technologie”  in het Italiaanse Maranello worden geassembleerd. Om de overige ontwikkelingskosten laag te houden, zegt het bedrijf nu wel met meer leveranciers te gaan samenwerken voor niet-cruciale zaken zoals besturingssystemen, aldus CEO Benedetto Vigna. “Ik zal nooit een Ferrari-besturingssysteem bouwen.” zei Vigna tegen beleggers op de Capital Markets Day. “Je moet je richten op de gebieden waar je de beste in kunt zijn.”

Elektrisch rijden 2030

De ambitie uit het Klimaatakkoord (2015) is om vanaf 2030 alleen nog maar volledig elektrische nieuwe personenauto’s te verkopen. Het akkoord is getekend door alle 28 lidstaten van de Europese Unie. In Europa zijn het Verenigd Konikrijg en Duitsland de belangrijkste verkoopmarkten van Ferrari. Twee landen, die zich naar waarschijnlijkheid streng aan deze maatregel zullen houden. Het VN-klimaatakkoord werd ook ondertekend door de Verenigde Staten, verreweg de allerbelangrijkste verkoopmarkt van Ferrari. Onder het presidentschap van Trump stapte de VS uit het akkoord. Maar met intreden van Biden als president, sloten ze zich toch weer aan. Dit betekent dat ook de EV-markt in de VS tegen 2030 zal exploderen.  De  elektrificatie strategie van Ferrari liet volgens kenners lang op zich wachten. Concurrenten, zoals bijvoorbeeld Porsche liepen ver vooruit met het lanceren van hybride en elektrische modellen. 

Meer lezen over duurzaamheid en mobiliteit? Lees dan Solid state-batterij verandert de toekomst van elektrisch rijden