Black Friday, een dag die in het teken staat van torenhoge kortingen en onlangs is overgewaaid vanuit de VS. Super leuk natuurlijk voor de shopaholics onder ons, maar niet bepaalt duurzaam. Op Black Friday worden consumenten verleidt tot impulsaankopen. Kopen om te kopen dus, zonder dat je het echt nodig hebt. Het staat haaks op bewust consumeren. En daarom delen wij vandaag de gouden tip: zo vervang je Black Friday met Green Friday. Lees snel verder!
Black Friday
Black Friday wordt gevierd op de dag na de Amerikaanse feestdag Thanksgiving. Voor Amerikanen betekent deze dag het startsein voor kerstinkopen. Inmiddels is deze traditie ook overgewaaid naar Nederland. Al een week voordat Black Friday begint stroomt je mailbox vol met aanbiedingen en kortingen. Sommige winkels maken er zelfs het hele weekend vrij voor. De kortingen lopen op tot soms wel 70 of 80 procent. Maar let op: de kosten worden áltijd ergens anders op verhaald. Wil je duurzaam consumeren? Dan moet je Black Friday eigenlijk wel overslaan. Maar kan het ook anders?
Het tegengeluid: Green Friday
Winkels als Ikea, ANWB, H&M, Dille & Kamille en Bever bewijzen dat het wel degelijk anders kan. In plaats van hoge kortingen, treffen klanten hier deze vrijdag een inruilpunt voor oude meubels, gratis schoenreparatie, een bomenplantactie of zelfs gesloten deuren. Dit zijn een reeks van initiatieven die bedrijven nemen om een tegengeluid te bieden voor Black Friday. “We willen klanten aan het denken zetten”, aldus Hans Geels, directeur van Dille & Kamille. Het merk ging een samenwerking aan het Trees for All besloot op Green Friday de hele dag de deuren te sluiten.
Trees for All
Trees for All werkt samen met een aantal bedrijven die mee willen doen aan zo’n tegengeluid. Deelnemers aan de Trees for All actie mogen op Black Friday helemaal geen kortingen geven. Verschillende winkels sloten zich dit jaar weer aan bij de actie, zoals bijvoorbeeld de ANWB winkel. In plaats van kortingen voor consumenten, doneren zij bomen aan het Trees for All fonds. “Als natuurliefhebbers zijn we zuinig op de wereld en weten we dat verandering bij onszelf begint. We zijn ons bewust van onze verantwoordelijkheid en realiseren ons dat alles wat we doen impact heeft op het milieu.” aldus ANWB over de actie.
Wil je meer duurzaam nieuws lezen? Lees dan Hoe zorgen supermarkten voor minder voedselverspilling?