Chinese wetenschappers hebben een prototype van een duurzame vliegtuigmotor gepubliceerd. Het onderzoek heeft als algemeen doel om klimaatopwarming tegen te gaan door motoren en andere machines te laten werken op elektriciteit.
Reizen per vliegtuig is ontzettend slecht voor het milieu. Bij een vlucht van Amsterdam naar Nice komt er bijna tien keer zo veel koolstofdioxide vrij dan bij een treinreis naar Nice. Vliegtuigen gebruiken nu de brandstof kerosine. Wanneer deze brandstof wordt verbrand, komt er een enorme hoeveelheid koolstofdioxide in de lucht. Tegenwoordig wordt er steeds meer gekeken naar mogelijkheden om de koolstofdioxide-uitstoot bij de luchtvaart in te perken. Treinen en auto’s worden vaker aangedreven door elektriciteit. Wetenschappers zijn er mee bezig om in de toekomst tevens elektrisch te kunnen vliegen. Een onderzoeksgroep van de Universiteit van Wuhan heeft recent een prototype van een duurzame vliegtuigmotor gepubliceerd.
De werking van de motor
De vliegtuigmotor zuigt lucht op, om het vervolgens onder hoge druk te ioniseren. Dit proces wordt met behulp van microgolven gedaan. Er ontstaat een hoge temperatuur waardoor de lucht ioniseert tot plasma. Het plasma laat uiteindelijk de motor draaien. Een plasma is een toestand waarin een stof kan verkeren, net als de toestand vloeibaar, vast of gasvormig. Een plasma ontstaat nadat deeltjes van een gasvormige stof geïoniseerd ofwel gesplitst worden. Er is hierbij geen fossiele brandstof nodig, waardoor er geen koolstofdioxide in de lucht terecht komt. In principe is er alleen maar lucht en elektriciteit nodig!
Enkele nadelen aan dit soort motoren is dat ze enorm veel elektrische energie verbruiken. Tevens zijn ze behoorlijk zwaar. Het is maar de vraag of een vliegtuig de lucht in kan komen met deze zware motoren.
Elektrisch of biobrandstoffen?
Over biobrandstoffen wordt er tegenwoordig ook veel gesproken. Biobrandstoffen worden gemaakt van biomassa ofwel materiaal van organische oorsprong. Er zijn drie generaties biobrandstoffen. De eerste generatie is materiaal uit voedselgewassen. Dit leidt tot prijsstijgingen van voedsel en tot protesten. De tweede generatie bestaat uit bio-afval zoals gebruikt frituurvet en houtsnippers. Derde generatie biobrandstoffen zijn bijvoorbeeld algen en zeewier. Momenteel wordt er ook getest in de luchtvaart met biobrandstoffen. Er wordt op grote schaal nagedacht over duurzaam vliegen, maar vooralsnog is het onduidelijk hoe we dit in de toekomst gaan realiseren.
Wil je meer lezen over milieuvriendelijk vliegen? Klik dan hier.