Volgens het Parijs Akkoord mogen er per 2035 alleen nog maar elektrische auto’s in Europa worden verkocht. Toch maakt elektrisch rijden nu al een snelle opkomst door heel Europa. Duitsland wil een van de absolute koplopers worden op gebied van elektrisch rijden. Daarom besloot de Duitse minister van Verkeer, Volker Wissing, dat er landelijk een dekkend en gebruiksvriendelijk laadnetwerk moet komen om de overgang naar elektrische voertuigen nog verder te vergemakkelijken. Het nieuwe doel is om tegen 2030 maar liefst 1 miljoen openbaar toegankelijke laadpunten te realiseren. Momenteel zijn er ongeveer 70.000 laadpunten in Duitsland.
1 miljoen laadpalen
Op dit moment is 1 op de 5 nieuwe auto’s in Duitsland volledig elektrisch. Maar men verwacht dat dit aandeel in aankomende jaren in rap tempo verder zal toenemen, omdat de Duitse regering het promoten van elektrisch rijden als prioriteit heeft gesteld. Duitsland wil dan ook een voorbeeldrol spelen in de overgang naar elektrisch rijden, gezien de belangrijke positie van het land in de auto-industrie. Een goed ontwikkeld laadnetwerk is essentieel om deze ambitie te faciliteren. Momenteel zijn er ongeveer 70.000 laadpunten in Duitsland. Dat is aanzienlijk minder is dan het ambitieuze doel dat de regering eerder heeft gesteld. Bovendien rijden er naar verwachten nu zo’n 1,2 miljoen volledig elektrisch aangedreven auto’s in Duitsland. Daarom wordt er in de aankomende jaren €6,3 miljard gereserveerd voor het upgraden van het Duitse openbare laadnetwerk. Dit enorme investeringsbedrag moet ervoor zorgen dat Duitsland tegen 2030 over 1 miljoen openbare laadpunten beschikt.
Duitsers terughoudend met elektrisch rijden
Hoewel de populariteit van elektrische auto’s in Duitsland groeit, lijken Duitse consumenten nog steeds terughoudend bij de aanschaf ervan. Dit kan voornamelijk worden toegeschreven aan de hoge kosten, beperkte actieradius en het gebrek aan laadstations, vooral in afgelegen gebieden. Deze obstakels vormen echter precies de problemen die de geplande grote investering in het laadnetwerk (gedeeltelijk) zou moeten oplossen. Het plan van minister Wissing en zijn team, waarbij de focus aanvankelijk ligt op laadpunten bij tankstations en in woonwijken, heeft brede steun gekregen van gemeentes, deelstaten en het ministerie. Het grootste deel van het investeringsbedrag zal worden besteed aan het versterken van het energienetwerk, dat nodig is om het groeiende aantal laadpunten van stroom te voorzien.
Elektrisch rijden in Nederland
Nederland heeft momenteel al het grootste aantal laadpunten van Europa, met ongeveer 90.000 punten. In 2021 is dit aantal met 30 procent toegenomen, en naar verwachting zal Nederland volgend jaar ruim boven de 100.000 laadpunten tellen. Echter, volgens de Nationale Agenda Laadinfrastructuur moeten er tegen 2030 maar liefst 1,7 miljoen laadpunten zijn in Nederland, wat veel meer is dan het doel van Duitsland. Dat terwijl het marktaandeel van elektrische auto’s in Duitsland vergelijkbaar met dat van Nederland.
Wil je meer duurzaam nieuws lezen? Lees dan Rotterdamse start-up wil oesterpopulatie herstellen