Duitsland is al enige tijd aan het experimenteren met goedkoper Openbaar Vervoer. Vorig jaar introduceerde ons buurland een eenmalige actie waarbij reizigers voor een bedrag van negen euro een maand lang het hele land konden doorreizen. Afgelopen mei introduceerde Duitsland een nieuw ticket, voor 49 euro. Het land hoopt daarmee reizen met het openbaar vervoer toegankelijker te maken, om zo bij te dragen aan de klimaatdoelen.
Het populaire 9-euro-ticket
In de drie maanden dat Duitsland in de zomer van 2022 het 9-euro-ticket aanbod, zijn er maar liefst 52 miljoen tickets verkocht. Een uitzonderlijk hoog aantal, gezien er zo’n 83 miljoen mensen in Duitsland wonen. Het ticket stelde Duitsers (en toeristen) in staat om het hele land te doorreizen met al het openbaar vervoer voor een klein prijsje van 9 euro. Alleen de snelle treinen tussen grote steden vielen buiten het aanbod. Het leidde in de zomer van 2022 tot een miljard extra reizen per maand. Dat bracht een een aanzienlijke CO2-besparing op: namelijk 1,8 miljoen ton. Toch bleek een vervolg financieel ingewikkeld, doordat de tickets ver onder de kostprijs werden aangeboden kostte het de overheid zo’n 2,5 miljard euro.
Toch goedkoper OV in Duitsland
De kosten bleken niet haalbaar, maar toch zag de Duitse overheid kansen voor klimaatbesparing in de prijsverlaging. Sinds 1 mei kunnen reizigers in Duitsland daarom weer gebruikmaken van goedkoper openbaar vervoer. Voor 49 euro per maand kun je dan onbeperkt reizen met bussen, trams, metro’s en regionale treinen in heel Duitsland. Dat is nog steeds aanzienlijk lager dan de traditionele prijzen.
Nederland OV duurder
Opvallend is dat in Nederland het OV juist steeds duurder wordt. De prijzen voor openbaar stads- en streekvervoer zullen volgend jaar weer hard stijgen. De verwachting is dat kaartjes en abonnementen in 2024 maar liefst 11,3 procent duurder worden. Dat bevestigt DOVA, de club van decentrale ov-autoriteiten, aan RTL Nieuws. Ook gaat de NS een “spitsheffing” introduceren, waarmee reizen in de spits een stuk duurder gaat worden. Uit een onderzoek uit 2019 blijkt al dat Het Nederlandse openbaar vervoer is het duurste van de Europese Unie. De vervoersdiensten zijn in ons land namelijk zo’n 32 procent duurder dan het Europees gemiddelde. Vele politici zijn dan ook kritisch op de prijsverhogingen. Zo zegt GroenLinks-Kamerlid Kauthar Bouchallikht: “Het ov moet een primair basisrecht zijn, niet iets waarmee geld wordt verdiend.”
Met het oog op het verkennen van de haalbaarheid van kosteloos openbaar vervoer, heeft haar partij (GroenLinks) het plan opgevat om in samenwerking met de PVDA een experiment te lanceren. Binnen dit initiatief zullen individuen die behoren tot de laagste inkomenscategorieën in zowel stedelijke als landelijke gebieden gedurende één jaar de kans krijgen om kosteloos te reizen.
Wil je meer duurzaam nieuws lezen? Lees dan 40 procent van plasticflesjes wordt niet ingeleverd