In vergelijking met andere Europese landen worden de treinkaartjes in Duitsland goedkoper. Als je meer dan 50 km reist met de trein krijg je 10% korting op je kaartje. In Nederland zou dit betekenen dat een retourtje Groningen – Amsterdam bijna tien euro goedkoper zou zijn. Deze korting maakt treinreizen beduidend aantrekkelijker. Hoe krijgt Duitsland het wél voor elkaar om treinreizen financieel aantrekkelijker te maken? 

Korting op langere treinreis

 In Duitsland is de BTW op treinkaartjes gedaald van 19% naar 7%. De Duitse Bahn heeft dit doorgerekend in de kosten van de treinkaartjes. Daarnaast zijn er ook kortingen doorgevoerd op het gebruik van de Duitse OV-fiets. De korting geldt helaas nog niet voor de kleinere afstanden en in regio’s zoals Berlijn, Bremen, Hamburg en het Rijnland. Maar dit komt vooral doordat de vervoerders bedrijven in deze regio’s hun prijzen al hadden vastgesteld voordat het besluit van de regering was doorgevoerd.

Door de kortingen op treinkaartje wil de Deutsche Bahn het reizen met de trein aantrekkelijker maken dan bijvoorbeeld reizen met de auto. Zij denken op deze manier tot wel 5 miljoen meer passagiers te vervoeren per jaar. Als deze voorspelling uitkomt zou dat positieve gevolgen hebben voor de CO2 uitstoot in Duitsland, want de trein blijft natuurlijk vele malen duurzamer dan de auto.

Om deze maatregel financieel te compenseren heeft de Duitse overheid de belastingen op vliegen fors omhoog gegooid. De vlieg heffing in Duitsland voor vliegen binnen Europa is gestegen van 5,65 naar ruim 13 euro per vlucht. Dit zal extra geld binnenbrengen voor de Duitse staatskas, maar ook reizen met het vliegtuig ontmoedigen en reizen met de trein bevorderen.

Nederland blijft achter

In vergelijking met Duitsland zijn de kaartjes in Nederland juist duurder geworden. Per 1 januari 2020 is zijn abonnementen en kaartjes gemiddeld 1,5% duurder geworden door de inflatie. Het jaar ervoor zijn de treinkaartjes door de BTW verhoging van 6% naar 9% ook al duurder geworden. De woordvoerder van de NS zegt hierover: ’’Het is een slechte zaak; het openbaar vervoer wordt duurder ten opzichte van de auto. Hierdoor zullen minder mensen kiezen voor het duurzame OV.’’

Duitsland heeft de maatregel ingevoerd om de klimaatdoelstellingen te halen. Zoals alom bekend loopt Nederland op dit gebied erg achter op de rest van Europa. Misschien is het een idee om dit Duitse voorbeeld te volgen?