Een recent onderzoek van WWF rangschikt koffie als nummer 6 op de lijst van belangrijkste oorzaken van ontbossing. De gevolgen van het verhogen van de koffieproductie zijn daarom alarmerend: kunnen we koffie drinken zonder koffiebonen plantages? Om zo tropische bossen te besparen? Lees hier het verhaal van Northern Wonder.
Koffie en ontbossing
“Koffie is een belangrijke oorzaak van ontbossing, daarom maken wij koffie van niet-tropische ingrediënten”, aldus Northern Wonder. Hoe dat in zijn werk gaat? Vanuit het lab in het World Food Center werkt Northern Wonder nauw samen met Wageningen University & Research. Ze ontwikkelde samen een toonaangevende voedsel technologie die antwoord moest brengen op grote vraag: welke moleculen zijn veelbelovende bouwstenen om de kenmerkende koffiesmaak na te bootsen? Het leidde tot een innovatie die de ontbossing van tropisch regenwoud moet tegen gaan. Maar zonder dat men hoeft in te leveren op hun gebruikelijke en geliefde kopje koffie.
Invloed op mens en milieu
Een belangrijke missie, want de vraag naar koffie blijft stijgen. Daardoor worden ook de regenwouden door de koffieplantages in een kritiek tempo vernietigd. Recent onderzoek van het WWF rangschikt koffie als nummer 6 op de lijst van belangrijkste oorzaken van ontbossing. In samenwerking met de Universiteit van Amsterdam startte Northern Wonder een onderzoek om dit tot op de bodem uit te zoeken. Want wat zijn de gevolgen van de toenemende koffieproductie op mens en milieu? Volgens Northern Wonder zijn de eerste resultaten van dit onderzoek alarmerend. Zij zeggen: “we genieten van onze dagelijkse shot energie ten koste van de biodiversiteit van onze planeet.”
Lab-based koffie
Northern Wonder werd geïnspireerd door innovaties zoals bijvoorbeeld kweekvlees of cell-cultured vis. Want als we vlees kunnen produceren zonder dieren, hoezo zouden we dan geen koffie kunnen maken zonder bonen? Momenteel is Northern Wonder druk bezig met het finetunen van de beta-versie van het nieuwe koffie-product. In de volgende fase, zal de 1.0 versie van het product op de markt verschijnen. Deze wordt dan ook beschikbaar voor een brede doelgroep – zo valt de lezen op de website – of consumenten daar ook onder zullen vallen is nog maar de vraag.
Wil je meer lezen over food-technology? Lees dan Nieuwe technologie tilt vegan-kaas naar hoger level.