Afgelopen week kondigde Dille & Kamille de plannen aan voor Green Friday. En de keten pakt het groots aan. Dat betekent geen torenhoge kortingen, maar gesloten winkels. Op vrijdag 25 november 2022, wereldwijd de dag van Black Friday, sluit het familiebedrijf alle winkels in Nederland, België en Duitsland én de webwinkel. Om nog meer impact te maken, roept Dille & Kamille andere retailers op om hetzelfde te doen.
Green Friday
Dat Dille & Kamille geen groot fan is van Black Friday dat wisten we al. Het bedrijf riep Green Friday in 2018 in het leven als tegenreactie op Black Friday en weigerde mee te doen aan het kortingfestijn dat jaarlijks plaatsvindt vlak na de Amerikaanse feestdag Thanksgiving. Op die dag worden consumenten wereldwijd aangespoord tot kopen door middel van hoge kortingen. Sinds een aantal jaar is het ook in Nederland een grote trend en lopen de winkelstraten en webshops vol door Black Friday shoppers.
Maar niet bij Dille & Kamille dit jaar. Daar zullen de deuren én de webwinkel gesloten zijn op 25 november. Bovendien doen op deze dag doen de medewerkers van Dille & Kamille vrijwilligerswerk. Ook de klanten van Dille & Kamille worden geïnspireerd om op Green Friday de natuur een handje te helpen in plaats van te gaan winkelen.
Grote koopgekte op Black Friday
“Er ontstaat een soort gekte die dag die alleen maar over kopen gaat”, vertelt directeur Hans Geels tegen Editie NL. “Wij hebben vijf jaar geleden ook een keer een Black Friday-actie gehouden, toen dachten we bij onszelf: waarom doen we dit eigenlijk?” Volgens Geels is het bedrijf ooit opgericht om juist de niet duurzame manier van consumeren tegen te gaan. Dille & Kamille verkoopt allerlei producten voor huis en tuin die en duurzamer leven inspireren. Het bedrijf is tegen de wegwerpmaatschappij en maakt duurzame producten van sterke materialen, zodat ze extra lang mee kunnen gaan.
Groene acties op Black Friday
Het boycotten van Black Friday is volgens de directeur dan ook onvermijdelijk. “Als je kijkt naar onze ontstaansgeschiedenis is het heel erg logisch dat we deze stap nemen. We zijn opgericht in de tijd dat er veel gekocht werd. Onze oprichter zag toen dat er steeds meer producten van plastic werden geproduceerd en dat wilde hij anders doen.”
Bovendien is Dille & Kamille niet de enige ondernemer die deze stap neemt. Ook H&M Nederland doet dit jaar niet mee aan Black Friday. Dat bevestigt H&M in een statement via e-mail aan FashionUnited. Het outdoormerk Patagonia doneerde vorig jaar de hele Black Friday omzet aan klimaatdoelen. Zullen er meer ondernemers volgen en zich aansluiten bij dit goede initiatief?