Zoeken
Sluit dit zoekvak.
Zoeken
Sluit dit zoekvak.

Wanneer men denkt aan elektrische voertuigen, denken we vaak direct aan auto’s. Er zijn echter ook elektrische fietsen, bussen, treinen en jawel: boten. De scheepvaartindustrie is momenteel verantwoordelijk voor 3 procent van de CO2 uitstoot wereldwijd en wetenschappers verwachten dat dit getal in 2050 kan oplopen tot wel 17 procent. De Zweedse bootfabrikant Candela probeert dit nu te beperken met hun elektrische boten.

Waarom elektrisch varen?

In het Parijs-akkoord en in onze nationale klimaatdoelstellingen staat dat de CO2-uitstoot in 2050 moet zijn gedaald met 80-95% ten opzichten van 1990. Om de CO2-reductie te realiseren, moeten we zo snel mogelijk overstappen naar energiezuinige voertuigen en/of elektrisch vervoer, bij voorkeur aangedreven door duurzaam opgewekte energie. Dit wordt ook wel de transitie naar CO2-neutrale mobiliteit genoemd. Deze transitie treft niet alleen auto’s, maar ook andere vormen van transport. Zo ook de scheepsvaart.

Want voor CO2-neutrale mobiliteit moeten we elektrisch gaan varen. Elektrisch varen brengt naast minder CO2 uitstoot ook een aantal andere voordelen met zich mee. Zo produceert een elektrische boot vele malen minder geluid dan een dieselboot. Dit is vooral een groot voordeel voor recreatief varen en vissen. Elektrische boten verstoren de ecosystemen in en rondom het water nauwelijks. Verder hebben deze boten momenteel een prijskaartje die te vergelijken is met die van een diesel-equivalent, maar het varen en onderhouden van de elektrische variant is tot wel 80% goedkoper. Bovendien is het gewicht van een elektrische boot minder belangrijk dan die van een elektrische voertuig op het land. Zo kan je er meer batterijen in plaatsen en vormt de actieradius niet snel een probleem.

Candela’s aanbod

In Zweden, een land bedekt met revieren en meren, is varen een van de populairste vormen van mobiliteit. In 2020, was meer dan 25 procent van de CO2-uitstoot in de Zweedse scheepvaart afkomstig van plezierboten, aldus Change.inc. Hoogtijd om dat probleem aan te pakken, dacht het Zweedse Candela, ook wel de Tesla van het water genoemd. In 2019 introduceerde Candela de C-7 speedboot om te bewijzen dat elektrische boten de toekomst zijn. Ze kregen geweldig feedback van klanten en wonnen verschillende prijzen voor dit innovatieve product. De boot is namelijk niet alleen elektrisch, maar ‘zweeft’ over het water doormiddel van een draagvleugel. Hierdoor mindert het contactoppervlak en vaart de boot veel zuiniger op hoge snelheden, natuurlijk ideaal voor de actieradius van een elektrische boot.


Sinds 2022 levert Candela de nieuwe en verbeterde C-8. Deze boot is nog moderner, sneller en efficiënter. Later dit jaar gaat Candela uitbreiden met de P-8 die vorige maand aangekondigd is in Venetië. Ze levert deze boot in twee uitvoeringen: de Voyager met meer zitruimte en groot bereik en de watertaxi genaamd de Shuttle. Door verschillende modellen aan te bieden wil Candela een zo groot mogelijk deel van de scheepvaart te verduurzamen. Het bedrijf is momenteel snel uit aan het breiden en produceert wat meer dan 100 elektrische boten per jaar, dat moeten er in 2023 meer dan 400 zijn.

elektrische veerboot

Impact van elektrische boten

Het is belangrijk om de scheepvaart waar mogelijk te verduurzamen om de klimaatdoelen uit het Parijsakkoord in 2050 te halen. Candela gelooft dat hun technologieën een grote stap in de goede richting zijn. De eerste Candela veerponden zullen volgend jaar in Stockholm het water op gaan voor een proefperiode van 9 maanden. Als dit succesvol verloopt zullen ze de veerponden op grotere schaal en op meer locaties aanbieden.

Wil je meer lezen over de verduurzaming van de mobiliteit? Lees dan Velomobiel tachtig keer zuiniger dan auto