Zoeken
Sluit dit zoekvak.
Zoeken
Sluit dit zoekvak.

.Alhoewel elektrische auto’s stijgen in populariteit, is er nog veel op elektrisch rijden aan te merken. De productie van de auto’s is erg vervuilend en de batterijen zijn onmogelijk te recyclen. Daarnaast heeft de infrastructuur nog een lange weg te gaan, willen we overal elektrisch naartoe rijden zonder zorgen om laadpalen. Elektrisch vliegen lijkt al helemaal ver weg. Onderzoekers in het Canadese Squamish, vlakbij Vancouver, hebben een mogelijke oplossing gevonden: CO2-neutrale brandstof. 

Geo-technologie de oplossing?

De onderzoekers van Carbon Engineering, een aan Harvard gelieerd bedrijf, maken hiervoor gebruik van de zogeheten “direct air capture”-techniek. Speciaal ontwikkelde machines gebruiken waterkracht om CO2 uit de lucht te halen. Die CO2 wordt dan met waterstof gecombineerd tot een synthetische brandstof. Deze brandstof op zichzelf kan worden gebruikt als een vervanger voor benzine, diesel, of kerosine. Hiervoor hoeven we de auto’s, bussen en vliegtuigen zelf niet aan te passen: de klimaatneutrale brandstof is gemaakt om te werken met de huidige technologie van motoren en voertuigen. 

Kosten op dit moment nog hoog

Op dit moment liggen de kosten voor een vat van deze CO2-brandstof nog aanzienlijk hoger dan die van een vat olie. De toekomst ziet er echter rooskleurig uit. Met toenemende discussies over CO2-belastingen kunnen de kosten voor fossiele brandstoffen enorm gaan toenemen. Hierdoor zal deze klimaatneutrale brandstof aantrekkelijker worden. Subsidies van overheden zouden ook erg kunnen helpen in het commercieel aantrekkelijk maken van dit duurzame alternatief voor benzine. Bovendien is Carbon Engineering en in samenwerking met Arizona State University hard aan het werk, om het extractie- en ontwikkelingsproces goedkoper te maken. 

Een plan B

De klimaatcrisis wordt veroorzaakt door een teveel aan CO2 aan de lucht – dus als we de CO2 uit de lucht kunnen halen, hebben we de oplossing gevonden toch? Het klinkt verleidelijk, maar helaas is de realiteit niet zo simpel. De beschreven uitvinding is klimaatneutraal, maar niet klimaatpositief. Dat wil zeggen dat het een kringloop van CO2 faciliteert, waarbij de CO2 die wordt uitgestoten tijdens transport eerder uit de lucht is gehaald, waardoor er geen extra CO2 vrijkomt. 

Willen we de hoeveelheid CO2 in de atmosfeer echt verminderen, dan zouden we CO2 op massale schaal uit de lucht moeten halen. Ook zullen we deze CO2 ergens onder de grond moeten opslaan. Dit is een lang en duur proces en of we er de ruimte voor hebben is ook nog maar de vraag. Een meer voor-de-hand-liggende oplossing zou zijn om ervoor te zorgen dat we geen CO2 meer de lucht in laten. Daarvoor moeten we onze levensstijl en infrastructuur drastisch aanpassen. Mochten we hier niet toe in staat blijken, dan zijn dit soort CO2-zuigende uitvindingen een plan B. Maar ze zijn absoluut geen excuus om ons minder zorgen te maken over de staat van onze aarde. 

 

Voor meer informatie over deze klimaatneutrale brandstof en de rol van geo-technologie in de strijd tegen de klimaatcrisis, kijk deze rapportage van VICE: