Zoeken
Sluit dit zoekvak.
Zoeken
Sluit dit zoekvak.

Afgelopen week hebben Delftse studenten, die onderdeel uitmaken van het Eco- Runner Team Delft dat bestaat uit 24 teamleden, een wereldrecord neergezet voor ‘s werelds snelste en meest efficiënte waterstofvoertuig. In totaal hebben zij met een team van 8 roterende chauffeurs in totaal 2.488,5 km afgelegd op minder dan 1 kg waterstof (zonder te hoeven tanken!). Daarmee verbreken zij het oude wereldrecord van 2.055, 7 km. 

Wat is een waterstofvoertuig? 

Een waterstofvoertuig zet waterstof om in elektrische energie. In plaats van dat er veel schadelijke stoffen vrijkomen, zoals bij normale auto’s op benzine of diesel, worden alleen waterdamp en warmte geproduceerd als afvalproduct. De studenten van het Eco-Runner Team hebben een jaar gewerkt aan hun prototype, dat er haast uitziet als een soort UFO. Het grote voordeel van de Eco-Runner is zijn ontwerp. Door zijn lichtgewicht en aerodynamische vorm draagt het bij aan zijn efficiëntie. Hierdoor gebruikt het voertuig weinig brandstof, maar kan het toch lang blijven doorrijden. Met dit willen de studenten de transport – en vervoer sector inspireren om ook een overstap te maken naar lichtere, kleinere en aerodynamische auto’s. 

Eco-runner // Bron: https://innovationorigins.com/nl/efficient-en-betrouwbaar-studententeam-op-jacht-naar-een-wereldrecord-met-duurzame-auto/

De efficiëntie van een voertuig hangt sterk af van zijn ontwerp en vorm van de auto. Als de auto rijdt, heeft het te maken met luchtweerstand. Dit is een mechanische kracht die de beweging van een object tegenwerkt. Aerodynamische auto’s, zoals de Eco-Runner, hebben een ontwerp dat bijdraagt om deze luchtweerstand te verminderen door de lucht zo soepel mogelijk langs de auto te laten lopen (en dus weinig weerstand tegenkomt). Hierdoor heeft het dus ook minder energie nodig om zich te kunnen verplaatsen. Daarnaast draagt zijn lichtgewicht ook bij aan het minder verbruiken van brandstof. Om de auto zo stevig en licht mogelijk te maken, hebben de studenten koolstofvezel gebruikt die deze vliegen in één klap slaan. 

Het verhaal achter het waterstofvoertuig Eco-Runner

Eco-Runner is een studententeam van de Technische Universiteit Delft dat elk jaar een nieuwe auto ontwerpt om mee te doen aan de meest prestigieuze studentenwedstrijden op het gebied van innovatie en technologie voor zuinige auto’s. Het 24-delige team van dit jaar was een geoliede machine tijdens het neerzetten van dit wereldrecord. Waarin 8 mensen de taak op hun namen om elk repeterend 2 uur te rijden, was de rest van het team in ploegen verdeeld, bezig met het analyseren van gegevens, het voertuig volgen in een Toyota Mirai waterstofauto, en onderhield constante communicatie met alle teamleden. Ook stonden er studenten stand-by om kleine reparaties uit te voeren. Studenten teams van TU Delft werken al jaren toe naar een waterstofvoertuig. Dit wereldrecord is bewijs voor hun lange toewijding en innovatie. 

Is waterstof de toekomst? 

De studenten zijn trots op hun record. Hoewel hun ontwerp misschien nog niet praktisch is voor de consument, de auto heeft namelijk plek voor maar één passagier, hopen de studenten wel dat hun record een verschuiving gaat brengen in de transportsector om waterstof te gaan beschouwen als primaire brandstof voor transport. De teamleider, Julian Klerk, gelooft dat zowel batterij-elektrische als waterstof-elektrische auto’s een belangrijke rol zullen spelen voor de transitie naar duurzamer transport. Klerk geeft aan dat de een niet beter hoeft te zijn dan de ander, maar dat ze samen een uitkomst kunnen bieden. “Aangezien het huidige elektriciteitsnet niet geschikt is voor een honderd procent elektrisch wagenpark, is er behoefte aan meer oplossingen, en waterstof zou dat zijn”, benadrukt hij. 

Meer lezen over de toekomst van waterstof in de energie-transitie?