Zoeken
Sluit dit zoekvak.
Zoeken
Sluit dit zoekvak.


Sinds deze week zijn de Vega-schappen in de supermarkt weer een product rijker. Namelijk de NoBacon 2.0 van de Vegetarische Slager. En deze vleesvervanger is extra bijzonder, volgens producent Unilever. Voor het eerst maakt de Vegetarische Slager gebruik van een revolutionaire “vetweefseltechnologie”, die zorgt voor exact dezelfde textuur, olie-afgifte en doorschijnendheid als traditionele bacon. Hierdoor biedt de veganistische bacon een eetervaring die niet te onderscheiden is van de echte variant.

NoBacon 2.0

NoBacon 2.0 is de nieuwe versie van het eerste NoBacon-product van de Vegetarische Slager, en is ook net zoals zijn voorganger gemaakt van soja- en tarweproteïne. Toch is er iets heel bijzonders aan deze nieuwe variant. Met name op het gebied van vet, textuur en doorschijnendheid. Door deze eigenschappen zou de nieuwe NoBacon 2.0 namelijk niet meer te onderscheiden zijn van het origineel stukje spek.

Wat er verandert is? Allereerst is de nieuwe bacon dus wat vetter gemaakt. Traditioneel is bacon een vetrijk product. Dat vet wordt uit de bacon gehaald tijdens het koken. Maar plantaardige bacon-opties missen dit aspect, waardoor er veel extra olie nodig was om tot dezelfde smaakbeleving te komen. NoBacon 2.0 bevat echter vele kleine oliedruppeltjes die de vetafgifte aanzienlijk verbeteren. Wetenschappers hebben hier extra veel aandacht aan besteed, en hebben zodoende een plantaardige, knapperige, sappige bacon gecreëerd die maar liefst 20 keer meer vet afgeeft.

Nieuwe technologie

Een ander belangrijk aspect is de textuur van de plantaardige bacon. Deze werd nog te vaak als taai of droog wordt ervaren. Dankzij de nieuwe vetweefseltechnologie van Unilever bieden de NoBacon-strips een verbeterde textuur. Ze kunnen gemakkelijk van elkaar worden gescheiden vóór het koken en bereiken een superieure knapperigheid tijdens het bakken. Het is de eerste keer dat de Vegetarische Slager en Unilever gebruik maken van deze technologie.

Bovendien zorgt de nieuwe technologie er ook voor dat de plakjes NoBacon doorschijnend worden tijdens het koken. Hierdoor wordt eigenlijk het hele kookproces zoals dat gebeurt bij dierlijk vlees nagebootst. Zo wordt de algehele kookervaring bijna helemaal hetzelfde zoals bij het conventionele product.

Unilever

Unilever, dat sinds 2018 de Vegetarische Slager heeft overgenomen, heeft ambitieuze plannen aangekondigd om tegen 2025 €1,5 miljard omzet te genereren uit plantaardige producten. In lijn met deze visie heeft het internationale bedrijf flink geïnvesteerd in voedseltechnologieën die de beleving van plantaardig eten nog beter maken.

De Vegetarische Slager staat er om bekend treeft ernaar om vleesliefhebbers te laten ervaren dat ze niets hoeven te missen wanneer ze een dag of meerdere dagen geen vlees eten. Daarom streven ze er altijd naar om de authentieke smaak van echt vlees te evenaren. Met een geheel nieuwe generatie vegetarisch vlees onderscheidt de Vegetarische Slager zich, volgens topchefs en culinair journalisten, doordat het niet te onderscheiden is van echt vlees.

Vegconomist deelde als eerste het nieuws over de NoBacon 2.0.
Foto: Unilever

Wil je meer duurzaam nieuws lezen? Lees dan Plantaardige zalm: lekker of niet? EcoToday test het!