Jouw duurzame nieuws op EcoToday

De snellere motorschepen deden het energiezuinige zeilschip de das om. Nu maken hoge brandstofkosten en klimaatoverwegingen zeilschepen weer interessant.

Tachtig procent van alle vervoer over water

Tachtig procent van alle goederenvervoer gaat over water. Geen wonder, want per ton vracht kost vervoer per vrachtschip maar een tiende van de hoeveelheid energie van vervoer over de weg.

Vervoer per zeilschip is al duizenden jaren oud. Zeilschepen gebruiken slechts de wind, waardoor het geen brandstof kost om met een zeilschip over een zee te varen. Dat wel tegen een prijs, als het windstil is of de wind ongunstig staat, kan een zeilschip niet vooruit komen. Dat betekent dat een zeilschip niet aantrekkelijk is voor vervoer in de moderne tijd, waar het belangrijk is om een lading op tijd de bestemming te hebben.

Nadelen van motorschepen

Maar motorschepen, de opvolger voor zeilschepen, hebben ook de nodige nadelen. Eén van de belangrijkste nadelen is de vervuilende scheepsbrandstof stookolie. Dit afvalproduct uit de olieraffinaderijen is verantwoordelijk voor 2,9% van alle CO2-uitstoot. Scheepsmotoren zijn ook nog eens erg smerig. Een enkel schip stoot evenveel zwavel uit als 50 miljoen auto’s. Het zeetransport kan niet op deze manier doorgaan, want als het scheepvaartverkeer blijft groeien zoals het nu doet, zal dat in 2050 30% extra vervuiling opleveren.

Vrachtzeilschip van TOWT. Ze vervoeren op kleine schaal vracht met zeilboten tussen Brittannië en het Europese vasteland. Bron: TOWT.eu

De voordelen van zeilschepen, ook al het windstil is

Uitvinders hebben daarom nagedacht over de manieren hoe zij het zeilschip weer kunnen laten herleven, zonder de nadelen die het zeilschip hebben laten verdwijnen. Zo zijn er zeilschepen die werken met behulp van speciale torens, waarmee ze ook tegen de wind in kunnen varen. Andere zeilschepen zijn bekleed met zonnepanelen, zodat ze ook energie hebben als het niet waait. Je zou ze dus misschien beter duurzame energieschepen kunnen noemen. Maar omdat periodes dat het windstil is vrij zeldzaam zijn, is er niet heel veel extra energieopslag nodig om toch nog door te kunnen gaan met varen.

In 2030 is in veel landen diesel niet langer toegestaan als scheepsbrandstof. GoSailCargo is één van de bedrijven die inspelen op deze veranderingen. Ze ontwikkelden zeilschepen die kleine hoeveelheden zeecontainers kunnen vervoeren. Precies genoeg voor een eiland in de Stille Zuidzee, waar vaak maar een paar honderd mensen wonen. Ook kunnen er passagiers, zoals toeristen, mee. Krijgt het zeilschip weer een revival?