Tegenwoordig is het lekker makkelijk om online spullen te bestellen, de volgende dag heb je het al in huis. Maar het vervoeren van al die producten gaat via bestelbusjes en dat is enorm vervuilend. Het vervangen van die busjes met cargobikes is een oplossing die steeds meer in gebruik wordt genomen. De cargobike is flink aan het opkomen en deze elektrische bakfiets brengt veel voordelen met zich mee.
De cargobike als oplossing
Het is de bedoeling dat 30 steden in Nederland uit zero-emissiezones gaan bestaan. Dit moet worden gerealiseerd in 2025, vanaf dan moeten alle vervuilende voertuigen de stad uit. De cargobike zullen we dan ook steeds vaker tegenkomen in deze steden, omdat deze elektrische bakfiets geen uitstoot heeft en dus erg duurzaam is. En dat is nodig, want het bedrijf Picqer, een magazijnsoftware voor webwinkels, heeft getrackt hoeveel de online aankopen sinds de coronapandemie zijn gegroeid en het percentage ligt enorm hoog. Het aantal aankopen is namelijk met 82% gegroeid. In de lockdowns gingen de winkels dicht en mensen bestelden massaal online.
In de korte serie ‘De Opkomst van de Cargobike’ van Tweewieler, bespreekt Susanne Balm (projectleider Sustainable City) de voordelen van de cargobike. “De vraag is natuurlijk: hoe kunnen pakketdiensten de stad efficiënter bevoorraden met schonere voertuigen? Dus het gaat enerzijds om zero emissie en anderzijds om het efficiënt gebruikmaken van de ruimte.” De cargobike biedt oplossingen op deze beide vraagstukken, want naast de zero uitstoot is de fiets ook nog eens makkelijk te manoeuvreren in de binnenstad. Je kunt er makkelijk mee parkeren, je hebt toegang tot eenrichtingswegen en je blokkeert geen straten met het voertuig.
Afstand is nog een drempel bij de cargobike
Ook PostNL is bezig met het duurzamer rondbrengen van hun pakketten. In 2016 is PostNL begonnen met experimenteren met deze bakfietsen en het bedrijf maakt inmiddels gebruik van zo’n 300 cargobikes, waarbij ze een hub middenin Amsterdam hebben. Zo’n hub als opslagplaats is wel nodig, want als de afleveradressen meer dan vijf kilometer van de locatie af liggen, verlies je te veel tijd op de fiets. In dat geval zouden busjes wél efficiënter zijn. Daarom is het belangrijk dat er binnenin de stad verschillende hubs komen, om die afstand te verkleinen. PostNL is in ieder geval al bezig met uitbreiden in verschillende steden.
Nog duurzamer met zonne-energie
De cargobikes zijn al een duurzame vervanging van alle bestelbusjes, maar met de SunRider gaat dat nog een stapje verder. Deze elektrische bakfiets werkt namelijk op zonne-energie en is een product van het bedrijf Need the Globe. Bij de SunRider kan de helft van de gewenste energie uit zonlicht geproduceerd worden. Een normale cargobike gebruikt namelijk stroom van het elektriciteitsnet en dit zorgt alsnog voor CO2-uitstoot. Dus, de cargobike is een goede vervanging voor alle bestelbusjes. Voor de bedrijven die nóg een stapje duurzamer willen gaan is de SunRider voor de flinke prijs van 14.500 euro aan te schaffen.
Wil je verder lezen over duurzaam vervoer? Lees dan hier verder.
Beeld: PostNL