Search
Close this search box.
Search
Close this search box.

De hype van de laatst uitgebrachte Barbie film is nog in volle glorie aan de gang. Deze iconische film met Margot Robbie en Ryan Gosling trekt over de hele wereld vele fans die enthousiast in grote groepen en in roze uitrusting naar de bioscopen komen. Maar bedenkt iemand zich wel eens wat de impact van Barbie op het milieu is als ze op het puntje van hun stoel zitten om deze film te gaan bekijken? 

Velen vinden de ondertoon van zelfspot – de film laat zien wat de wereldwijde impact is van Barbie op een goede en minder goede manier – een goede representatie van hoe de samenleving in elkaar zit. Daarnaast laat het vele mensen nadenken over hun rol in de samenleving. En hoewel iedereen dit culturele icoon prijst, moeten we ons afvragen of dit niet een uitermate slimme manier van marketing is van Mattel – het bedrijf achter Barbie –  om het wereldwijde icoon van consumerism weer nieuw leven in te blazen?

Barbie en plastic-probleem

Barbie heeft generaties lang de verbeelding van kinderen gevormd. Ze heeft meer dan 200 carrières gehad waarmee ze kinderen deed inspireren. Echter, zijn er ook veel controversies over Barbie. Zo heeft ze onrealistische schoonheidsidealen gecreëerd. Ook de enorme impact die deze kinderpop heeft op het milieu wordt vaak aangekaart als negatief gevolg van haar wereldwijde succes. Speelgoed, waaronder dus barbiepoppen, zijn de meest plastic-intensieve consumenten goederen die er zijn volgens een United Nations Environment Program report uit 2014. Door de complexe samenstelling van verschillende soorten plastic worden deze poppen ook nauwelijks gerecycled. Hierdoor eindigen veel in zogenaamde landfills, nadat kinderen er niet meer mee willen spelen

Barbie en CO2 uitstoot

Een barbiepop van 182 gram produceert ongeveer 660 gram aan CO2-uitstoot, kijkende naar productie, fabricage en transport. Dit strekt zich uit naar de rest van de speelgoedindustrie, waar 1 kg aan speelgoed ongeveer 4,5 kg aan CO2 uitstoot. Als dit zo doorgaat wordt verwacht dat de uitstoot van de plastic industrie in de VS die van steenkool voorbij gaat in de komende zeven jaar. Met het succes van de film wordt ook verwacht dat de verkoop van Barbies flink boven zijn jaarlijkse 60 miljoen poppen zal komen. Hierdoor zal de CO2-uitstoot van Barbie alleen maar blijven stijgen dit jaar. De impact van Barbie op het milieu neemt dus alleen maar toe als er niet snel verandering in het productieproces komt.

De rol van speelgoedmakers en de overheid

Het is aan de overheid en speelgoedmakers om een betere en/of strengere productie te creëren rondom speelgoed. Dit houdt in dat speelgoedmakers moeten zoeken naar ‘low-carbon’ materialen en een focus moeten leggen op het makkelijk uit elkaar halen van speelgoed, zodat ze beter gerecycled kunnen worden. Daarnaast zou speelgoed zo licht mogelijk gefabriceerd moeten worden, zodat de emissies van transport zo laag mogelijk blijven.

Een belangrijk punt waar dus verbetering in kan komen is het designproces van speelgoed. Speelgoedmakers kunnen hier dus aan bijdragen door zorgvuldig betere materialen uit te kiezen. De overheid kan dit ondersteunen door bijvoorbeeld plastics die een grote impact op het milieu hebben, te verbannen. Ook zouden ze bedrijven die deze plastics gebruiken voor productie een boete kunnen geven. Mattel neemt hierin dan toch het voortouw. In 2021 hebben zij hun eigen recycling programma opgezet die het mogelijk maakt voor klanten om hun oude speelgoed terug te sturen, zodat deze gerecycled kunnen worden voor nieuw speelgoed. Echter is het noodzakelijk om zulke programma’s wereldwijd te verspreiden als we het plastic-probleem willen reduceren. 

Dus als jij de Barbie film nog moet zien, vraag je niet alleen af hoe Barbie de samenleving heeft veranderd, maar ook hoe het milieu verandert door deze icoon en wat jij als consument kan doen om daar verandering in te brengen. 

Meer weten over de nieuwe plasticregel in Nederland? Lees dan hier verder!