De Formule 1 is een wereldwijd populair evenement. Tijdens een Grand Prix komen er al gauw tienduizenden bezoekers. Het is ook spectaculair om te zien hoe deze racemonsters over het circuit scheuren. Toch is er al jaren kritiek op de race, want past de Formule 1 nog wel in een tijd van verduurzaming? Deze kritiek is begrijpelijk, aangezien de Formule 1 jaarlijks net zoveel energie verbruikt als een kleine stad met ongeveer dertigduizend inwoners. De organisatoren van de Formule 1 komen met een oplossing. De oplossing is een uitgewerkt plan waarbij de Formule 1 voor 2030 geheel CO2 neutraal moet zijn.

De noodzaak om te veranderen

Mede door de druk op de grote bazen en de stevige competitie van bijvoorbeeld de Formule E, was het voor de Formule 1 noodzakelijk om met uitgewerkt verduurzamingsplan te komen. Zeker nadat coureur en wereldkampioen Lewis Hamilton ernstig kritiek uitte op het groene beleid van de Formule 1. Zelf besloot Hamilton al om CO2 neutraal te leven om de Formule 1 het goede voorbeeld te geven. 

Deskundigen vinden het plan erg ambitieus, maar twijfelen aan de haalbaarheid. Toch zeggen ze ook dat een dergelijk plan wel moest komen. De Formule 1 is namelijk sinds jaar en dag het podium van de auto industrie. Bij de Formule 1 konden autofabrikanten laten zien wat hun motoren allemaal wel niet konden. Tegenwoordig focussen de autofabrikanten zich steeds meer op verduurzaming en elektrisch rijden. De Formule 1 kan daardoor niet achterblijven en zal een podium van deze verduurzaming in de auto-industrie moeten worden. 

Wat zijn de plannen?

Het zijn niet de race auto’s zelf die verantwoordelijk zijn voor het grote energie verbruik. De logistiek achter de races is verantwoordelijk voor bijna de helft van de CO2 uitstoot. De races vinden overal over de wereld plaats en telkens moet het hele circus verhuizen naar een nieuw circuit. Zo worden voor de Grand Prix in Brazilië alleen al zeven Boeings 7474 aan spullen ingevlogen om te kunnen racen. Op het gebied van logistiek valt dus de meeste winst te behalen. 

De organisatoren vinden dit ook. Zij zeggen dat de logistiek super efficiënt zal worden waardoor de CO2 uitstoot omlaag zal gaan. Het is echter niet duidelijk hoe ze dit willen bereiken, want verdere details worden hierover niet gegeven door de leiding. Naast de logistieke veranderingen gaan de raceauto’s rijden op biobrandstof. Ook zal er geen gebruikt meer worden gemaakt van wegwerp plastic tijdens de Grand Prix. De fabrieken van de teams zullen daarbij draaien op hernieuwbare energie, waardoor deze ook CO2 neutraal zullen worden. 

De plannen zijn dus erg ambitieus en zullen een grote uitdaging worden. Oud Formule 1 coureur en wereldkampioen Damon Hill onderschrijft dit en stelt: ‘Het zal een grote klus worden. Maar als één sport dit kan, dan is het de Formule 1. In de Formule 1 werken veel getalenteerde technici die het fantastisch vinden om hiervoor oplossingen te vinden.’