Zoeken
Sluit dit zoekvak.
Zoeken
Sluit dit zoekvak.

Het Belgische mineraalwatermerk Chaudfontaine wil per 2023 volledig klimaatneutraal zijn. In 2019 kondigde het merk al aan alleen nog maar gerecyclede flessen te gebruiken. Maar nu gaat het merk nog een stapje verder. Bijvoorbeeld door fossiele brandstoffen uit de productieketens te elimineren.


100% gerecycled plastic

Sinds september 2019 bestaan alle plastic flessen van Chaudfontaine uit 100% gerecycled PET-materiaal. Een mijlpaal, volgens moederbedrijf Coca-Cola. Want hiermee zet het merk een grote stap in de verduurzaming van haar verpakkingen. En dat is niet zonder resultaat, want met de verduurzaming van de circa 60 miljoen flessen die jaarlijks in Nederland in omloop zijn, wordt nu zo’n 1,3 miljoen kilo nieuw plastic bespaard. Bovendien vindt er 42% minder CO2-uitstoot plaats dankzij de PET-flessen. Sinds kort bestaan de petflessen Chaudfontaine enkel nog uit heldere, niet gekleurde PET (clearpet) én is ook de folie rond multipacks gemaakt uit gerecycled materiaal. Dat legt Achmed Boumrah, directeur van de mineraalwaterbottelarij, uit.


Geen nieuw plastic meer


Eigenlijk wordt er dus helemaal geen nieuw plastic meer gebruikt voor Chaudfontaine, behalve het label en de dop. Maar ook dit wil het merk binnenkort gaan veranderen. Mits nieuwe technologieën het mogelijk maken. “Op deze manier willen we van elk flesje opnieuw een flesje maken. Daarom motiveren we onze consumenten met boodschappen op onze etiketten ook om te sorteren, zodat we deze ambitie echt kunnen realiseren.” 

Klimaatneutraal 2023

Behalve innovaties rondom het flesje, liggen de ambities in de bottelfabriek zelf ook hoog. Zo heeft met merk bekend gemaakt tegen 2023 helemaal klimaatneutraal te willen zijn. Daarom wordt er flink ingezet op duurzaamheid, bijvoorbeeld door een waterturbine op de rivier en zonnepanelen op het dak. In totaal zorgen deze duurzame systemen nu al voor meer dan 15% van de totale energie.

Achmed Boumrah vertelt: “Maar hier stoppen onze ambitie en de investeringen niet. We willen met onze site tegen 2023 een van de eerste klimaatneutrale (dus zonder negatief effect van uitstoot broeikasgassen op het klimaat) Coca‑Cola European Partners-sites in Europa worden. Hiervoor gaan we maximaal voor CO2-reductie met plannen om het gebruik van fossiele brandstoffen sterk te verminderen of te elimineren. Pas daarna zullen we de resterende CO2-uitstoot compenseren. Op dit moment wordt hier een concreet actieplan voor opgemaakt dat dit jaar nog zal opstarten.”


Hét voorbeeld van Coca-Cola

Met deze ambities wordt de Belgische producent van mineraalwaters, op zowel nationaal als internationaal vlak hét voorbeeld van duurzaamheid binnen Coca‑Cola European Partners (CCEP). Aline Lemaire, marketingdirecteur van Coca‑Cola Services vult aan: “Ons geloof in Chaudfontaine als sterk, lokaal merk is enorm groot.” Coca-Cola wil daarom de aankomende jaren veel in Chaudfontaine blijven investeren, zowel op gebied van marketing als innovatie.

Wil je meer lezen over duurzame bedrijven? Lees dan hier verder.