Afgelopen woensdag heeft The Guardian aangekondigd per direct te stoppen met het adverteren van fossiele brandstoffen. De oorspronkelijk Britse, maar nu wereldwijd actieve krant is daarmee het eerste internationale media platform dat zich loskoppelt van de investering van bedrijven die handelen in olie, gas of kolen, zoals bijvoorbeeld Shell en BP. “Onze keuze is gebaseerd op de decennia-lange pogingen van deze industrie om te voorkomen dat overheden over de hele wereld actie ondernemen op het gebied van klimaat en milieu,” aldus CEO Anna Bateson en CRO Hamish Nicklin namens The Guardian.
Een einde aan ‘greenwashing’
Advertenties spelen een grote rol in de pogingen van de fossiele brandstof industrie om structurele klimaatactie te ondermijnen. Bedrijven die tot wel 97% van hun geld investeren in olie kunnen door middel van slimme advertenties het laten lijken alsof fossiele brandstoffen helemaal niet zo slecht zijn voor het klimaat, maar juist onderdeel van een groene toekomst. Zo is BP In December nog aangeklaagd door activisten groep Client Earth. BP’s advertenties, met teksten als ‘Keep Advancing’ en ‘Possibilities Everywhere’ zouden misleidend zijn voor consumenten en enkel voor greenwashing zorgen. Greenpeace UK campagnevoerder Mel Evans is in dit opzicht ook erg blij met de beleidsverandering. “Olie- en gasbedrijven vinden zichzelf nu naast bedrijven uit de tabaksindustrie als bedrijven die die gezondheid en het welzijn van iedereen op deze planeet bedreigen. Andere media platformen, kunst- en sportorganisaties moeten nu het voorbeeld volgen en stoppen met het promoten an aannemen van fondsen van de fossiele industrie.
Financiële consequenties
Helaas hebben journalisten en de media het vandaag de dag financieel gezien niet makkelijk. In het digitale tijdperk zijn nog maar weinig mensen bereid te betalen voor echte journalistiek, met alle gevolgen van dien voor The Guardian, die vorig jaar nog break-even draaide. Maar liefst 40% van de inkomsten van de krant zijn afkomstig van advertenties. Brengt deze beslissing The Guardian dan niet in ernstige financiële problemen?
“Het klopt dat het afwijzen van bepaalde advertenties onze levens wat moeilijk kan maken op korte termijn,” zeggen Bateson en Nicklin. ”Desalniettemin geloven wij in het bouwen van een betekenisvolle organisatie en financieel duurzaam blijven hand in hand gaan.”
Het is dan ook om deze reden dat The Guardian voor nu enkel geen advertenties plaatst van bedrijven wiens inkomsten hoofdzakelijk uit het handelen in fossiele brandstoffen bestaat. Andere vervuilende organisaties of praktijken, denk hierbij aan auto’s, hamburgers en verre vliegvakanties vakanties, zullen nog wel in de reclame van The Guardian verschijnen. Het afschaffen van deze advertenties zou op dit moment een te grote ‘financial hit’ zijn, aldus The Guardian.
Een groene trend
Het besluit om geen geld meer aan te nemen van bedrijven die handelen in fossiele brandstoffen komt niet uit het niets. Het is onderdeel van een bredere doelstelling van The Guardian om meer aandacht te schenken aan de klimaatcrisis en de eigen CO2-voetafdruk te verkleinen. Afgelopen jaar heeft de krant bijvoorbeeld haar eigen richtlijnen aangepast voor het rapporteren over klimaat-gerelateerde onderwerpen. In plaats van te schrijven over ‘klimaatverandering’ of ‘de opwarming van de aarde’, worden journalisten van The Guardian verzocht om de woorden ‘klimaat noodtoestand’ te gebruiken. Daarnaast heeft The Guardian het doel om CO2-neutraal te zijn in 2030, en is het bijna volledig gestopt met investeren in fossiele brandstoffen door het veranderen van het beleid van het Scott Trust Endowment Fund.