Je ziet het steeds vaker in de supermarkt: verpakkingen met eco-labels. Bijvoorbeeld de Beter Leven-sterren bij je eieren, of het eco-label wat aantoont dat je koffie fair trade is. Eco-labels vertellen ons wat over milieu impact, de werkomstandigheden van de mens, of het welzijn van de dieren. Benieuwd waarom we deze labels vaker en vaker in de supermarkt zien? Lees dan vooral verder!

Wanneer krijgt een product een keurmerk?

Keurmerken moeten voldoen aan bepaalde eisen. Het beeldmerk laat zien dat een product of dienst voldoet aan de richtlijnen die het keurmerk stelt. Dit is een goed hulpmiddel voor de consument bij het kiezen van (duurzame producten). Neem bijvoorbeeld het welbekende Fairtrade, dit keurmerk stelt eisen aan eerlijke handel en arbeidsomstandigheden. Het beter leven keurmerk is er voor het dierenwelzijn. In totaal zijn er 10 topkeurmerken waar Fairtrade en Beter Leven ook onder vallen, geïdentificeerd door Milieu Centraal.

Zo’n topkeurmerk voldoet aan 3 eisen, namelijk:

  • Het is streng, de eisen gaan veel verder dan in de gemiddelde branche.
  • Het is transparant, de eisen staan op hun site en zijn ook duidelijk.
  • Het is betrouwbaar, onafhankelijke en onaangekondigde controles van goedgekeurde organisaties.

Aandelen met duurzaamheidskenmerken

In 2021 bedroeg het aandeel voor voedsel met duurzaamheidskenmerk 21 procent. Dit is meer dan in het jaar 2020. Bovendien is dit percentage nog nooit zo hoog geweest. Het is zelfs ruim één vijfde van de uitgaven van Nederlanders die besteed wordt aan boodschappen. Dit blijkt uit het onderzoek van het bureau IRI met samenwerking van Monitor Keurmerken Retail.

De totale voedselomzet in de supermarkt daalde het jaar daarvoor met 2,1 procent. De producten met een eco-label daalde maar met 1,2 procent. Hierdoor lijkt het alsof het aandeel van de producten met eco-labels erg toenemen.

De koplopers

De eieren met eco-labels zijn de koplopers van de stijgende aandelen. 81 procent van de omzet van de duurzaamheidskeurmerk was in 2021 gecertificeerd. Hierna volgt vis met 79 procent. Ook koffie en thee vallen bij de koplopers. Deze producten hebben een percentage van 49,6 procent. Kort daarachter vind je het vlees met 44 procent.

Tussen de eco-labels sprint er ook een keurmerk uit. Het grootste keurmerk is Beter Leven, met in 2020 een omzet van 2,5 miljard euro.

Meer lezen over duurzaam boodschappen? Lees dan ook over Boerschappen: jouw boodschappen direct van boer naar bord