De Europese Commissie (EC) heeft de Duitse autofabrikanten BMW (inclusief Mini) en Volkswagen Groep (Volkswagen, Audi en Porsche) een gecombineerde boete van bijna 875,2 miljoen euro opgelegd voor kartelvorming. De bedrijven hebben toegegeven afspraken te hebben gemaakt over hoeveel stikstofoxide hun nieuwe dieselauto’s gaan uitstoten.
Door de afspraken over de schadelijke uitstoot te maken, hoeven de autobedrijven niet met elkaar te concurreren. En dat terwijl de technologie om de stikstofoxide-uitstoot te verlagen, al beschikbaar is. Deze vorm van onderlinge afspraken maken wordt gezien als kartelvorming. Daimler, het moederbedrijf van Mercedes-Benz, maakte ook deel uit van het kartel, maar hoeft geen boete te betalen, omdat dit bedrijf de samenwerking opbiechtte aan de EC.
Opzettelijk minder innovatief
Daimler, BMW, Volkswagen, Audi en Porsche hebben volgens de EC allemaal de technologische potentie om hun stikstofoxide-uitstoot zwaar te reduceren. Dit zou mogelijk zijn door middel van de zogeheten selectieve katalytische reductie-technologie (SCR). Hierbij wordt een mengsel (AdBlue) in de gasuitlaat van dieselauto’s geïnjecteerd. De autobouwers kozen er echter alle voor om daar niet optimaal gebruik van te maken. De bedrijven kozen er in plaats daarvan voor om zich slechts aan de wettelijke grens te houden. Deze gang van zaken bespraken de bedrijven vijf jaar lang regelmatig tijdens meetings.
De EC grijpt in
Het is de eerste keer dat de EC dergelijke concurrentie-afspraken bestraft. Eurocommissaris Margrethe Vestager (Mededinging) legt uit: “De vijf producenten hadden alle de beschikking over een technologie waarmee ze schadelijke emissies konden terugbrengen onder de wettelijke EU-normen. Maar ze gebruikten deze technologie niet volledig om met elkaar te concurreren voor schonere auto’s. Dit besluit gaat over hoe rechtmatige technische samenwerking verkeerd liep. Wij tolereren het niet als bedrijven samenspannen. Concurrentie en innovatie om vervuiling door auto’s terug te dringen zijn essentieel om onze ambitieuze klimaatdoelen te halen.” De boetes komen neer op 372,8 miljoen euro voor BMW en 502,4 miljoen euro voor Volkswagen Groep.