Tony’s Chocolonely en Ben & Jerry’s, 2 impactbedrijven die allebei vechten voor sociale gelijkheid, zijn als een blok voor elkaar gevallen. Zo luidt het persbericht waarin de bijzondere samenwerking van de twee bedrijven wordt aangekondigd. Samen gaan Ben & Jerry’s en Tony Chocolonely de strijd aan om de chocolade industrie 100% slaafvrij te maken. Ze noemen de samenwerking dan ook een ‘chocolate love a-fair’. De samenwerking bevat bovendien vier nieuwe cross-over producten, waarvan twee nieuwe Ben & Jerry’s ijssmaken in de klassieke Tony’s karamelzeezout smaak en twee nieuwe chocoladerepen van Tony’s Chocolonely met Ben & Jerry’s fudge!
Chocolade met een sociale missie
Twee activistische bedrijven die zich beiden inzetten voor mensenrechten, sociale en economische gelijkheid en milieubescherming, herstel en regeneratie: het is moderne liefde op zijn best. Daarom slaan de twee bedrijven de handen ineen. Samen gaan de merken ervoor zorgen dat ook de chocola die gebruikt wordt in Ben & Jerry’s producten 100% slaafvrij te maken. Want, op dit moment zijn er nog zeker 30.000 slachtoffers van moderne slavernij en werken er 1,56 miljoen kinderen illegaal in de chocolade-industrie in Ghana and Côte d’Ivoire, aldus Tony’s Chocolonely. Ben & Jerry’s wordt met de samenwerking officieel onderdeel van het Tony Chocolonely Open Chain netwerk.
Tony’s Openchain
Tony’s Open Chain werd in maart 2019 gelanceerd. In de tussentijd is het initiatief opgeschaald en is het inmiddels makkelijker voor andere chocolademakers om zich ook aan te sluiten. Het initiatief moet ervoor zorgen dat chocolade – met name de cacaobonen – traceerbaar wordt. Volgens het merk kan transparantie (en samenwerking) een einde te maken aan de uitbuiting die momenteel plaatsvindt in de cacaoketen. Delicata van Albert Heijn sloot zich als een van de eerste aan bij de Open Chain. Ook Aldi’s huismerk chocolade en Jocolade zijn onderdeel van het netwerk. Afgelopen week sloot Ben & Jerry’s zich daarbij aan.
“We zijn deze reis zeven jaar geleden begonnen, toen we voor het eerst samenwerkten met Fairtrade coöperaties in Ivoorkust. Tony’s Open Chain stelt ons in staat om traceerbaarheid te combineren met sourcing principes die op natuurlijke wijze aansluiten bij Ben & Jerry’s missie en ondersteunt cacaoboeren om te voldoen aan hoge standaarden op het gebied van sociale en milieupraktijken terwijl ze hun coöperatie versterken,” aldus Ben & Jerry’s Global Head of Values-led Sourcing.
Ben & Jerry’s en Tony’s Chocolonely
Genoeg reden om de nieuw gevonden liefde te vieren, en dat doen de merken met maar liefst vier (!) nieuwe producten. Een daarvan wordt een Ben & Jerry’s ijsvariant van de populaire chocoladesmaak melk karamel zeezout. De nieuwe ijssmaak komt ook in vegan-variant in de supermarkten. Tony Chocolonely brengt zelf twee Ben & Jerry’s geïnspireerde repen op de markt. De donkere melk brownie (geïnspireerd op het Chocolate Fudge Brownie ijs) en de witte strawberry cheesecake (geïnspireerd op het Strawberry Cheesecake ijs).
Wil je meer lezen over duurzame samenwerking? Lees dan Hoe Google het energiebedrijf ENGIE gaat helpen meer windenergie op te wekken