Zoeken
Sluit dit zoekvak.
Zoeken
Sluit dit zoekvak.

Beyond Meat heeft vorige maand bekend gemaakt dat het bedrijf twee fabrieken gaat bouwen in de buurt van de Chinese metropool Shanghai. Hiermee worden ze het eerste buitenlandse vleesvervangersbedrijf dat productiefaciliteiten in het land bouwt. In de fabrieken zullen onder andere plantaardig rundvlees, plantaardig varkensvlees en plantaardige kip worden geproduceerd. Beyond Meat hoopt begin volgend jaar de productie geoptimaliseerd te hebben.

In China liggen veel kansen voor de markt van de vleesvervangers

Beyond Meat ziet Azië als een belangrijke groeiregio waar nog veel kansen liggen voor de markt van de vleesvervangers. In Azië zijn vleesvervangers nog niet zo populair als in Amerika en Europa, al groeit dit steeds meer. Hier speelt Beyond Meat dan ook slim op in. ‘’Beyond Meat is de eerste multinationale specialist in de productie van plantaardige vleesvervangers die in China een eigen grote productiefaciliteit opzet’’, aldus Ethan Brown, oprichter van het bedrijf.

Bron: Beyond Meat

China is met 1,4 miljard inwoners verantwoordelijk voor een kwart van de wereldwijde vleesconsumptie. Tijd dus om het land te veroveren met een duurzamere en diervriendelijke variant. Een andere reden voor de expansie naar China is het feit dat de verkoop aan restaurants door de coronacrisis sterk is gedaald.

Daarnaast biedt de recente uitbraak van de varkenspest in het Aziatische land kansen voor de verkoop van vleesvervangers. Hierdoor zijn de prijzen voor varkensvlees sterk opgelopen en is de consument op zoek naar alternatieven.

De omzet van het Amerikaanse bedrijf Beyond Meat blijft stijgen

Naast het feit dat er geen dieren hoeven worden gedood voor een vegan burger, is de impact ervan op het milieu ook aanzienlijk lager. Zo is voor de productie van een Beyond Burger 99 procent minder water nodig, 93 procent minder land en bijna de helft van de energie, terwijl er 90 procent minder CO2 wordt uitgestoten ten opzichte van een vleesburger.

Bron: Beyond Meat

Dit zorgt ervoor dat de vleesvervanger steeds populairder wordt. Inmiddels heeft Beyond Meat al meerdere fabrieken in Nederland en worden de burgers en worstjes al in 75 landen verkocht. Ook brachten ze onlangs hun eerste televisiereclame uit.

Ondanks de coronacrisis blijft de omzet van het Amerikaanse bedrijf stijgen. In het tweede kwartaal steeg de omzet tot 113,3 miljoen euro, bijna 69 procent meer dan in dezelfde periode vorig jaar. Het aandeel voor Beyond Meat steeg sinds de bekendmaking van de opening van de twee fabrieken in China met negen procent. Sinds het begin van dit jaar is het aandeel met meer dan 75 procent gestegen.

Wil je meer lezen over vleesvervangers die de vleesmarkt overnemen? Lees dan hier verder.

Beeld: Beyond Meat