Zoeken
Sluit dit zoekvak.
Zoeken
Sluit dit zoekvak.

Albert Heijn heeft als doelstelling om 50% minder voedsel te verspillen in 2030 ten opzichte van 2015.  Deze week lanceerde de supermarktketen om die reden een nieuw concept: Albert Heijn Overblijvers. Vanaf maandag 5 september kunnen klanten via de AH App in alle Nederlandse Albert Heijn winkels Overblijvers-pakketten reserveren en kopen.

Albert Heijn Too Good To Go

Het nieuwe Albert Heijn concept is vergelijkbaar met dat van Too Good To Go. Overblijvers zijn producten die aan het eind van de dag overblijven, een naderende houdbaarheidsdatum hebben en/of uit het assortiment gaan. Voorheen werden deze producten weggegooid. Maar middels Overblijvers kunnen consumenten de producten voor een laag prijsje aanschaffen. Ze hebben dan de keuze uit de pakketten Verrassing, Vegetarisch of Bakkerij (Liefde & Passie-broden, donuts en afbakbroden). Ook de bestaande concepte Brood van Gisteren en het Verspil-me-niet zakje vallen binnenkort onder de Overblijvers. Na het reserveren in de app, kan je het pakket aan het einde van de dag ophalen.

Albert Heijn Overblijvers

Albert Heijn Overblijvers

De inhoud van het pakket, is grotendeels een verrassing. De winkel kan uiteraard niet van te voren weten wat er die dag overblijft. Soms zijn het bijvoorbeeld verspakketten, een ander keer een visje, een stuk vlees of een pak drinken. Het belangrijkste is natuurlijk dat er zo min mogelijk voedsel in de prullenbak eindigt. “Elke kilogram verspild voedsel vinden wij er één te veel. Dit is niet alleen ontzettend zonde van het eten en de energie die erin is gestopt om het product te maken, het heeft ook een negatief effect op het klimaat”, aldus Henk van Harn, directeur merchandising & sourcing bij Albert Heijn.  Met dit landelijke initiatief is de verwachting dat Albert Heijn nog eens 4,5 miljoen kilo voedselverspilling per jaar bespaart. 

Duurzaamheid van Ahold

Het Overblijvers-concept is niet de enige manier waarop Albert Heijn voedselverspilling actief tegengaat of iets doet voor het klimaat. Al enkele tijd terug lanceerde Albert Heijn het Groente & Fruit zakje – voorheen het Verspil-me-niet zakje – daarmee worden ruim 5,5 miljoen stuks groente en fruit, zo’n 3,5 miljoen kilo, gered op jaarbasis. Ook het brood-van-gisteren is populair, daarmee wordt vers brood de volgende dag tot 11.00 uur verkocht voor een extra voordelige prijs. Ook is er natuurlijk de 35% korting sticker, die een paar dagen voor of op de houdbaarheidsdatum wordt opgeplakt. 

Albert Heijn heeft in de afgelopen jaren meerdere maatregelen genomen om de duurzaamheid van de keten te verbeteren. Eerder gingen plastic zakjes voor groente en fruit in de ban, later volgde een nieuw recycling-model. Begin 2022 lanceerde Albert Heijn in sommige steden het Verpakkingsvrij-winkelen. Een concept waarmee de keten de ambitie om in 2025 twintig miljoen kilo minder verpakkingsmateriaal te gebruiken wil mee verwezenlijken.

Wil je meer lezen over duurzame initiatieven? Lees dan Nieuw in Haarlem: verbod op vleesreclames

Foto: Albert Heijn