Afgelopen jaren heeft de Albert Heijn hard gewerkt om zichzelf op de kaart te zetten als duurzame supermarkt. Dit jaar heeft de supermarktketen dat vooral gedaan door zich in te zetten voor duurzaamheid door de verkoop van biologische producten te laten groeien. Middels deze strategie hebben ze dit jaar meer dan 75 gloednieuwe biologische producten aan hun assortiment toegevoegd. Hierdoor verstevigt Albert Heijn zijn positie als de grootste aanbieder van biologische producten in Nederland. En wist je dat online shoppers tot wel 50% meer biologische producten kopen dan mensen die in de winkel hun boodschappen doen?
Duurzaamheid bij Albert Heijn
In een persbericht gepubliceerd op de website van Albert Heijn laat de supermarkt weten dat duurzaamheid in de afgelopen jaren een belangrijk onderdeel is geworden van Albert Heijn’s missie. Ze zeggen samen met ons allemaal beter eten bereikbaar te willen maken, zowel online als in hun winkels. Al bijna 25 jaar geleden begon Albert Heijn (als allereerste Nederlandse supermarkt) met de verkoop van biologische producten. Inmiddels is het assortiment echt enorm, met biologische producten van hun eigen merk én bekende A-merken. “We zien dat onze klanten in de loop der jaren steeds meer biologische producten kopen en daar zijn we blij mee,” zegt Constantijn Ninck Blok, directeur merchandising & formats bij Albert Heijn, in een nieuwsbericht. “Het is een belangrijk onderdeel van onze missie om samen beter eten bereikbaar te maken voor iedereen.”
75 nieuwe biologische producten
Daarom heeft de supermarkt in de eerste helft van dit jaar al meer dan 75 nieuwe biologische producten toegevoegd. Dit positioneert Albert Heijn momenteel als de grootste aanbieder van biologische producten in Nederland. Onder de 75 nieuw toegevoegde producten vallen onder andere de ultimate beefburger, gerookte forelfilet en mini mozzarella. Deze producten worden aangeboden als biologisch alternatief, terwijl producten als milde kiemgroenten, pompoen, en rode biet enkel en alleen in de biologische variant beschikbaar zijn in de supermarkt.
Bovendien zijn er op dit moment meer dan 800.000 klanten met een Mijn Albert Heijn Premium-abonnement. Dat betekent dat zij 10 procent korting krijgt op alle biologische producten. Dit heeft Albert Heijn geïntroduceerd om verder duurzaam winkelgedrag te stimuleren. En het werkt: want volgens de cijfertjes van de Albert Heijn koopt meer dan de helft van deze klanten koopt elke week biologische producten. Ze kopen zelfs 25 procent meer biologische spullen dan voorheen. Ook een leuk feitje: online tot 50 procent meer biologisch wordt gekocht dan in de winkel.
Populaire biologische producten
Ook geeft Albert Heijn ons inzicht in welke biologische producten het populairs zijn. Uit de cijfers blijkt dat bananen, gember en komkommer de absolute favorieten zijn als het gaat om het eigen merk van Albert Heijn. Maar er zijn ook flinke stijgers in de verkoop, zoals biologische pasta (27% meer verkocht!), witte wijn en rosé (21% meer verkocht!), ui en knoflook (22% meer verkocht!), en aardappelen (zelfs 38% meer verkocht!). En wil je weten waar mensen het meest enthousiast zijn over biologisch winkelen? Dat is in de regio’s Flevoland en Limburg.
Foto: Albert Heijn
Wil je meer duurzaam nieuws lezen? Lees dan Bluxer maakt duurzame zonnebrillen van hout