Duurzaamheid heeft de laatste jaren aan populariteit gewonnen over de hele wereld. Steeds meer consumenten zijn zich bewust van de invloed die hun keuzes hebben op de wereld om hen heen. Veel bedrijven springen hier op in door groene producten en diensten aan te bieden, maar er vindt ook greenwashing plaats. De Autoriteit Financiële Markten (AFM) waarschuwt daarom nu voor misleiding in de financiële sector.
Duurzaam beleggen wint aan populariteit in Nederland
Waar duurzaam beleggen eerst nog een hobby was van een kleine groep mensen, is dit nu steeds vaker een belangrijk thema in de financiële wereld. Duurzaam beleggen is zelfs zo populair geworden dat Nederland in de top 3 staat van markten met duurzame obligaties, welke in 2019 verdubbelde in omvang.
Naast het kijken naar financiële resultaten, wordt er rekening gehouden met de maatschappelijke impact die investeringen hebben. Steeds meer beleggers zijn zich bewust van het effect dat groene investeringen kunnen hebben. Het beleggen in groene energie of duurzame alternatieven kan ervoor zorgen dat de samenleving sneller verduurzaamt.
‘Groene’ producten of greenwashing?
Als gevolg van de toenemende populariteit van groen beleggen, focussen steeds meer partijen zich op het aanbieden van ‘groene financiële producten’. Beleggers kunnen bijvoorbeeld investeren in het verduurzamen van het openbaar vervoer of het gebruik van groene stroom. Er ontstaan echter risico’s wanneer deze producten niet worden ontwikkeld met een oog op duurzaamheid, maar met een focus op het aantrekken van een steeds groter wordende doelgroep.
Duurzaamheid wordt hierdoor steeds vaker gebruikt als marketingstrategie. Hierbij wordt de positieve impact van een project of organisatie overdreven. Door een gebruik aan richtlijnen is er niet altijd duidelijk hoe ‘groen’ een product daadwerkelijk is.
Transparantie en standaardisatie
Ron Gruijters, toezichthouder van het Expertisecentrum bij de AFM, zegt hierover dat “we in elk geval een bijdrage leveren om ‘greenwashing’ te voorkomen, waarbij een product of onderneming zich ‘groener’ voordoet dan misschien gerechtvaardigd is”. Om greenwashing te voorkomen, moeten zowel de financiële informatie en maatschappelijke impact van het product duidelijk zijn voor de consument.
De AFM streeft daarom naar transparantie en standaardisatie. Om te zorgen dat het delen van kennis en expertise over groene financiële producten gestimuleerd wordt, is er een Europees samenwerkingsverband opgericht dat zich hier de komende jaren op gaat focussen.
Wil je meer lezen over duurzaamheid en de economie? Lees dan hier verder.