Zoeken
Sluit dit zoekvak.
Zoeken
Sluit dit zoekvak.

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) begint een groot onderzoek naar misleidende duurzaamheidsclaims in de energie-, zuivel- en kledingsector. In totaal heeft de organisatie 170 bedrijven gevraagd om hun claims te controleren op juistheid.

Duurzame misleiding

De ACM heeft deze drie sectoren uitgekozen omdat ze denkt dat juist daar duurzaamheid voor de consument een grotere rol is gaan spelen. Daarom is de AMC bijvoorbeeld bang dat consumenten bepaalde producten hebben gekocht door misleidende claims die op de producten zouden staan.

“We willen bedrijven activeren om hun claims kritisch te bekijken op juistheid, duidelijkheid en onderbouwing. Consumenten moeten de duurzaamheidsclaims kunnen vertrouwen. En bedrijven met eerlijke claims mogen geen oneerlijke concurrentie ondervinden van bedrijven die consumenten misleiden”, zegt Edwin van Houten, directeur Consumenten bij de ACM.

Misleidende etiketten

Het is nog niet bekend gemaakt welke 170 bedrijven de ACM precies vraagt om hun claims aan te tonen. Wel worden er een aantal voorbeelden gegeven op de website van de ACM. Te beginnen met de energiesector, waar een aantal energiebedrijven vermeenden dat het merendeel van de opgewekte stroom groene energie uit Nederland zou zijn. In werkelijkheid was dit maar net 20 procent. Ook in de kledingindustrie komen dit soort claims regelmatig voor. Daar werd bijvoorbeeld een T-shirt gepromoot met de tekst: ‘100 procent biologisch katoen’. In het label blijkt dat echter nog geen 50 procent te zijn.

Als laatste de zuivelindustrie: in deze industrie besparen veel bedrijven zogenaamd uitstoot. ‘Tot wel 30 procent minder CO2’ staat er bijvoorbeeld op een melkpak. Uiteindelijk bleek het hier te gaan om 30 procent minder CO2-uitstoot bij de productie van de verpakking, en niet in de gehele productieketen.

Chicken egg with barcode sticker. Quality control concept. 3d illustration

Greenwashing met duurzaamheidsclaims

Dat bedrijven dit soort misleidende claims maken is niet nieuw. Dit wordt ook wel greenwashing genoemd. Het groeiende marktdeel bewuste en ‘groene’ consumenten wordt steeds aantrekkelijker voor bedrijven. Ze proberen daar op in te haken en willen deze consumenten weer ‘terugwinnen’. Bedrijven doen zich daarom steeds vaker duurzaam voor, terwijl ze dat eigenlijk niet zijn. Dat de ACM hier strenger toezicht op gaat houden is dus goed nieuws. Bovendien kan de ACM fikse boetes opleggen voor bedrijven. Deze kunnen tot wel 900.000 euro per overtreding oplopen. Wanneer de bedrijven er dan nog steeds meer doorgaan, kan er een percentage van de omzet in beslag worden genomen. Half juni presenteert de ACM de resultaten van het onderzoek. 

Wil je meer lezen over duurzame merken? Lees dan hier verder.